Browsing by Author "BRYHINETS, Oleksandr"
Now showing 1 - 11 of 11
Results Per Page
Sort Options
Item АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДІЯЛЬНОСТІ АДВОКАТУРИ ЯК ІНСТИТУТУ, ЩО НАДАЄ ПРАВОВУ ДОПОМОГУ НА ПРОФЕСІЙНІЙ ОСНОВІ. ADMINISTRATIVE AND LEGAL ENSURING THE ACTIVITIES OF THE ADVOCATE AS AN INSTITUTION PROVIDING LEGAL ASSISTANCE ON A PROFESSIONAL BASIS(2023) БРИГІНЕЦЬ, Олександр Олексійович; BRYHINETS, OleksandrУ статті розкрито роль та проблематику визначення особливостей адміністративно-правового забезпечення діяльності адвокатури як інституту, що надає правову допомогу на професійній основі як однієї з умов розбудови сучасного демократичного суспільства. Визначено, що вкрай важливим напрямом діяльності держави є обов’язок всіляко підтримувати та забезпечувати захист прав і законних інтересів людини та громадянина, що частково досягається за рахунок діяльності адвокатури. Доведено, що нарешті реалізовано конституційне право на отримання широким колом людей безоплатної правової допомоги та запропоновано новий механізм її надання виключно адвокатами. The paper reveals the role and problems of determining the features of the administrative and legal support of the activity of the bar as an institution that provides legal assistance on a professional basis as one of the conditions for the development of a modern democratic society. It is determined that an extremely important direction of the state's activity is the obligation to support and ensure the protection of the rights and legitimate interests of a person and a citizen in every possible way, which is partially achieved due to the activities of the bar. Today, the institution of procedural representation of lawyers is quite important, since it ensures the effectiveness of the implementation of procedural rights and obligations of interested parties. The main prerequisite for the emergence of a legal relationship involving a lawyer as a representative should be the lawyer's voluntary legal action, his active procedural activity, which simultaneously determines the content of the legal relationship. Representation of a client by a lawyer in administrative proceedings requires the lawyer to be professional and qualified to provide legal assistance. A lawyer who represents the interests of his client in administrative proceedings is an active participant in the court process, the goal of which is to achieve the best legal result in the case for him. The powers of a lawyer in accordance with the Law of Ukraine "On Advocacy and Advocacy" are evidenced by a warrant, a mandate from bodies or institutions authorized by law to provide free legal aid, or a contract on the provision of legal aid. An important aspect of the activity of the bar is the proper consolidation of its rights and obligations. The range of rights of a lawyer is quite wide, and it is inextricably linked with the duties incumbent on a lawyer in the course of carrying out his own professional activity. It has been proven that the constitutional right to receive free legal aid by a wide range of people has finally been realized, and a new mechanism for providing it exclusively by lawyers has been proposed.Item ВИРІШЕННЯ ПРОБЛЕМ ПРАВОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДІЯЛЬНОСТІ АДВОКАТУРИ В АДМІНІСТРАТИВНОМУ СУДОЧИНСТВІ З УРАХУВАННЯМ ЗАРУБІЖНОГО ДОСВІДУ. SOLUTION OF THE PROBLEMS OF LEGAL SECURITY OF ADVOCATE ACTIVITIES IN ADMINISTRATIVE JURISDICTION TAKING INTO ACCOUNT FOREIGN EXPERIENCE(2023) БРИГІНЕЦЬ, Олександр Олексійович; BRYHINETS, OleksandrУ статті розкрито роль та проблематику визначення особливостей вирішення проблем правового забезпечення діяльності адвокатури в адміністративному судочинстві з урахуванням зарубіжного досвіду як однієї з умов розбудови сучасного демократичного суспільства. Визначено, що важливим напрямом діяльності держави є обов’язок всіляко підтримувати та забезпечувати захист прав і законних інтересів людини та громадянина, що частково досягається за рахунок діяльності адвокатури. Доведено, що адвокатура, не маючи відношення до державного апарату чи до органів місцевого самоврядування, має законні повноваження протистояти інтересам публічних суб’єктів та їх адміністративному ресурсу. The paper reveals the role and problems of determining the peculiarities of solving the problems of legal support of the activity of the bar in administrative proceedings, taking into account foreign experience as one of the conditions for the development of a modern democratic society. It is determined that an important direction of the state's activity is the obligation to support and ensure the protection of the rights and legitimate interests of a person and a citizen in every possible way, which is partially achieved due to the activities of the legal profession. The Law of Ukraine "On Advocacy and Advocacy" and the Code of Administrative Procedure of Ukraine are the main legal acts that determine the status of a lawyer in an administrative process. In our country, the legal profession acts as a kind of "balance", which tries to balance the interests of civil society with the needs and capabilities of the state on the basis of current legislation. In order to achieve the set goal, the bar, as a non-state self-governing institution, which provides protection, representation and the provision of other types of legal assistance on a professional basis, as well as independently resolves issues of the organization and activity of the bar in the manner determined by current legislation, ensures the right to protection against accusation and providing legal assistance to the client in his legal competition with state structures. The key basis for the emergence of legal relations with the participation of a lawyer as a representative should be the voluntary legal action of the lawyer, his active procedural activity, which simultaneously determines the content of legal relations. Attention is focused on the multifaceted activity of the bar in the Republic of South Africa, which provides us with an example of effective protection of the rights and freedoms of a person and a citizen in this country for almost a whole century. It has been proven that the bar, not having any relation to the state apparatus or local self-government bodies, has the legal authority to oppose the interests of public entities and their administrative resources.Item ВРЕГУЛЮВАННЯ КОНФЛІКТУ ІНТЕРЕСІВ У ПРОЦЕСІ ПІЛЬГОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЖИТЛОМ ЗА РАХУНОК БЮДЖЕТНИХ КОШТІВ ЯК ГАРАНТІЯ КОНСТИТУЦІЙНОГО ПРАВА НА ДОСТАТНІЙ ЖИТТЄВИЙ РІВЕНЬ. SETTLEMENT OF CONFLICT OF INTEREST IN THE PROCESS OF BENEFICIAL HOUSING AT THE EXPENSE OF BUDGET FUNDS AS A GUARANTEE OF THE CONSTITUTIONAL LAW(2021) ГАЛУС, Олена Олександрівна; HALUS, Olena; БРИГІНЕЦЬ, Олександр Олексійович; BRYHINETS, Oleksandr; РИЖУК, Ірина Володимирівна; RYZHUK, IrynaВиявлено, що у суспільстві існують різні стандарти розуміння права на достатній життєвий рівень, що мають бути закріплені в національних та міжнародних нормативних правових документах. Гарантії конституційного права та житло та права на достатній життєвий рівень взаємопов’язані та представлені системою юридичних засобів та механізмів, які спрямовано на забезпечення належної реалізації цих прав. Метою попередження корупційних проявів у процесі пільгового забезпечення житлом внаслідок конфлікту інтересів є формування єдиного підходу до розуміння й дотримання правил запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у цій сфері. Пільгове забезпечення житлом громадян здійснюється через загальнодержавні, регіональні та місцеві механізми. The paper proves that the realization of the right to a dignified life can be effective only in the framework of legal activities, and the presence of special legal means, which are tools to ensure a dignified human existence, also plays an important role. The analysis revealed that each society has its own standards of understanding the right to a sufficient standard of living, the basis in this case should be the only generally accepted norms and standards, especially those enshrined in international legal instruments. Guarantees of constitutional law and housing and the right to an adequate standard of living are interrelated and represented by a system of political, economic, social conditions, legal means and mechanisms aimed at ensuring the proper exercise of these rights. The system of guarantees of the constitutional right to housing and a sufficient standard of living is represented by general and special (legal) guarantees. The purpose of preventing corruption due to conflict of interest is to form a unified approach of persons authorized to perform state or local government functions and persons equated to them, to understand and comply with the rules of prevention and settlement of conflicts of interest introduced by the Law of Ukraine “On Prevention of Corruption”. Preferential provision of housing for citizens is carried out through certain mechanisms: providing citizens with affordable housing, provided by the Law of Ukraine “On Prevention of the Impact of the Global Financial Crisis on the Development of the Construction Industry and Housing Construction”; state, regional and local housing programs for certain categories of the population; providing social housing to socially vulnerable groups of the population of Ukraine.Item ДО ПИТАННЯ ПРАВА СПІЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ НА ЗЕМЛЮ В УКРАЇНІ. ON THE ISSUE OF JOINT LAND OWNERSHIP IN UKRAINE(2021) БРИГІНЕЦЬ, Олександр Олексійович; BRYHINETS, OleksandrУ статті констатується, що найбільш поширеною практикою залишається оформлення прибудинкових територій тільки після виготовлення проєкту землеустрою на замовлення ОСББ у відповідної проектної організації. Визначено, що вдосконалення механізмів власності особливо у земельній сфері зумовили відмову і від колективної власності, що вимагає подальшого розвитку сучасних форм власності на землю, а також ефективного регулювання відносин спільного володіння землею та майном. Transformation of property relations has determined the need to find modern legal constructions for the settlement of joint ownership of land and property. The article states that the most common practice is the design of adjacent territories only after the preparation of a land management project commissioned by condominiums in the relevant project organization. It is determined that the improvement of ownership mechanisms, especially in the land sphere, has led to the abandonment of collective ownership, which requires further development of modern forms of land ownership, as well as effective regulation of joint ownership of land and property. It is proved that the co-owners of apartment buildings have the right to exercise the relevant rights as well as, in particular, registration of the right to land without the creation of condominiums. Although before the adoption of this law, the registration of land rights took place only through condominiums or other service entities. Registration of land ownership directly by apartment building co-owners may create some difficulties with the registration of all co-owners, as the number and composition of such coowners may change constantly due to the acquisition and alienation of apartments in apartment buildings. The peculiarity of the right of joint ownership is that all third parties, despite the plurality of co-owners, must deal not with a set of separate wills or expressions of will of each co-owner, but with a single, joint expression of will of several entities. The necessity of further theoretical substantiation and normative consolidation of the right of apartment building co-owners to directly acquire and exercise the right of joint ownership of the adjacent territory and the possibility of exercising the relevant right indirectly through the condominiums created by them.Item МІНІМІЗАЦІЯ КОРУПЦІЙНИХ РИЗИКІВ У ПРОЦЕСІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОНСТИТУЦІЙНОГО ПРАВА НА ЖИТЛО ЗА ДОПОМОГОЮ ДЕРЖАВНИХ ТА МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТНИХ ПРОГРАМ (ВІТЧИЗНЯНИЙ ТА ЗАКОРДОННИЙ ДОСВІД). MINIMIZATION OF CORRUPTION RISKS IN THE PROCESS OF ENSURING THE CONSTITUTIONAL RIGHT TO HOUSING THROUGH STATE AND LOCAL BUDGET PROGRAMS (DOMESTIC AND FOREIGN EXPERIENCE)(2021) БРИГІНЕЦЬ, Олександр Олексійович; BRYHINETS, Oleksandr; ГАЛУС, Олена Олександрівна; HALUS, Olena; РИЖУК, Ірина Володимирівна; RYZHUK, IrynaВстановлено, що пільгове забезпечення житлом громадян здійснюється через механізми: забезпечення громадян доступним житлом; передбачені для виконання державних, регіональних та місцевих програм забезпечення житлом окремих категорій населення; надання соціального житла соціально незахищеним верствам населення. Виконання державних житлових програм може бути об’єктом корупційних ризиків під час їх реалізації, а відповідальні за їх реалізацію посадові особи, можуть бути суб’єктами корупційних правопорушень під час виконання ними посадових обов’язків. In any society, to meet the housing need, there is a set of conditions for its implementation, which all together form the housing system, but in no society at the appropriate level, this problem is not completely solved. It is established that preferential provision of housing for citizens is carried out through mechanisms: providing citizens with affordable housing; provided for the implementation of state, regional and local housing programs for certain categories of the population; provision of social housing to socially vulnerable segments of the population. Preferential provision of housing for citizens is carried out through mechanisms: providing citizens with affordable housing; provided for the implementation of state, regional and local housing programs for certain categories of the population; providing social housing to socially vulnerable groups. Execution of state housing programs may be subject to corruption risks during their implementation, and officials responsible for their implementation may be subject to corruption offenses in the performance of their official duties. In the process of implementing housing programs, anti-corruption measures should begin with the development of directions, strategies and programs, which should include collecting reliable data on the problem, developing effective implementation mechanisms, detailed analysis and monitoring of the results with public participation, legal examination of draft regulations for their compliance with anti-corruption legislation. Local authorities play an important role in providing housing for citizens. Іmplementation of housing programs in our country usually has a 2-tier structure: central and local, local governments often only act as intermediaries between the central government and the main housing sectors.Item МІСЦЕ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ У СИСТЕМІ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ ТУРИСТИЧНОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ В УМОВАХ ФІНАНСОВОЇ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ. THE PLACE OF LOCAL GOVERNMENT BODIES IN THE SYSTEM OF PUBLIC GOVERNANCE OF TOURIST ACTIVITY IN THE CONDITIONS OF FINANCIAL DECENTRALIZATION(2021) РИЖУК, Ірина Володимирівна; RYZHUK, Iryna; ГАЛУС, Олена Олександрівна; HALUS, Olena; БРИГІНЕЦЬ, Олександр Олексійович; BRYHINETS, OleksandrУ статті констатується поступове відродження туристичної діяльності. Визначено, що система управління туристичною галуззю в умовах децентралізації в Україні є невпорядкованою, побудованою на лобістських засадах, складається з різних за кількістю та якістю посадових осіб, має недостатнє фінансування та нецільове використання виділених коштів. Доведено важливість створення в умовах децентралізації такого механізму управління, який буде ефективним навіть за умови мінімального фінансування туристичної галузі, різної кількості працівників у даній сфері та забезпечуватиме високий рівень їх професіоналізму. Запропоновано створення туристичних відділів на регіональному та місцевому рівнях; здійснення підготовки та підвищення кваліфікації фахівців-управлінців, якими у зв’язку із займаною посадою будуть виконуватись покладені повноваження у сфері туризму. The paper states the gradual revival of tourism, both in Ukraine and in the world. That is why we believe that tourism, especially in the western and southern regions of our country can become a significant driver of economic development of local communities. For the rapid and successful development of the tourism industry in Ukraine, it is necessary to find internal reserves to increase demand for domestic tourism products, increase ways to meet consumer demands for content, diversity and quality of tourism and recreation services. It is determined that the system of management of the tourism industry in the context of decentralization in Ukraine is disorganized, built on lobbying principles, consists of different in number and quality of officials, has insufficient funding and misuse of allocated funds. The importance of creating a decentralized management mechanism in the conditions of decentralization, which will be effective even with minimal funding of the tourism industry, different number of employees in this field and will ensure a high level of their professionalism. It is proposed to create tourist departments at the regional and local levels; training and retraining of specialists-managers, who in connection with the position will perform the assigned powers in the field of tourism. A separate area is the improvement or change of the law on tourism adopted in 1995, which does not fully meet modern realities and requires comprehensive changes that would meet the interests and modern needs of society. We believe that it is very important that tourism should be planned on a comprehensive basis, taking into account all aspects of legislation relating to other sectors that have a direct or indirect impact on it.Item ОСОБЛИВОСТІ ЗАХИСТУ АВТОРСЬКОГО ПРАВА В УМОВАХ РОЗБУДОВИ ІНФОРМАЦІЙНОГО СУСПІЛЬСТВА. PECULIARITIES OF COPYRIGHT PROTECTION IN THE CONDITIONS OF DEVELOPING THE INFORMATION SOCIETY(2021) БРИГІНЕЦЬ, Олександр Олексійович; BRYHINETS, OleksandrУ статті констатується, що в нашій державі відсутнє кодифіковане законодавство, яке б регулювало правові відносини у глобальній мережі. Існуючі нормативні акти регулюють лише окремі аспекти функціонування мережі. Захист авторського права є одним із найпріоритетніших напрямів у галузі охорони й захисту інтелектуальної власності в умовах розбудови інформаційного суспільства. Від того, наскільки юридично професійно й ефективно буде сформовано правові механізми захисту авторського права, залежить майбутнє нашої держави. The paper states that in the global network, any work can be stolen and distributed, because the network provides free copying of information without additional agreements and legal actions. In this situation, the only obstacle is the institution of copyright. But in our country there is no codified legislation that would regulate legal relations in the global network. Existing regulations regulate only certain aspects of network operation. Copyright protection is one of the highest priorities in the field of protection and enforcement of intellectual property in the development of the information society. The future of our state also depends on how legally professionally and effectively the legal mechanisms of copyright protection will be formed. It is determined that the global network is significantly ahead of the improvement of regulations necessary to resolve disputes that arise. Legal problems in the network are becoming increasingly important. The most common copyright infringement is the placement of copyrighted objects on the global network, which does not take into account the provisions on their protection. Copyright protection is defined as a set of measures aimed at restoring or recognizing copyright and related rights and protecting the interests of their owners in the event of their infringement or challenge. In our country, with the development of market relations, copyright is gradually becoming one of the most competitive goods in foreign and domestic markets. In this regard, the urgency of forming an effective mechanism for legal protection of the relevant law is growing. The importance of the problem of copyright protection is that not all possibilities of copyright protection provided by the current legislation of our state are applied in practice, especially in the protection of copyright in the modern information society.Item ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ВІТЧИЗНЯНОГО ТА ЗАРУБІЖНОГО ДОСВІДУ НОРМАТИВНО-ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ПОДАТКУ НА ДОХОДИ ФІЗИЧНИХ ОСІБ В УМОВАХ РОЗБУДОВИ ІНФОРМАЦІЙНОГО СУСПІЛЬСТВА. COMPARATIVE CHARACTERISTICS OF DOMESTIC AND FOREIGN EXPERIENCE OF REGULATORY REGULATION OF THE TAX ON INDIVIDUALS OF INDIVIDUALS IN CONDITIONS SOCIETY(2021) БРИГІНЕЦЬ, Олександр Олексійович; BRYHINETS, Oleksandr; НЕВЗОРОВ, Іван Васильович; NEVZOROV, IvanУ статті доведено, що оподаткування доходів фізичних осіб завжди у будь-якій державі викликає низку гарячих суперечок. Розглянуто особливості нормативного закріплення податкової ставки на доходи фізичних осіб в Україні та деяких державах. Визначено, що розбудова сучасної інформаційної системи у нашій державі надає реальні можливості для ведення масштабних ефективних перетворень у податковій сфері. Для досягнення соціальної справедливості та підвищення добробуту народу необхідне прийняття цілого комплексу економічних, податкових, адміністративних заходів, що діють у єдиному напрямі та нададуть змогу побудувати сучасне інформаційне суспільство.The paper proves that personal income taxation always causes a number of heated debates in any state. The peculiarities of the normative fixing of the personal income tax rate in Ukraine and some countries are considered. It is determined that the development of a modern information system in our country provides real opportunities for large-scale effective transformations in the tax sphere. The author focuses on the fact that the personal income tax rate in different countries is based on the principle of differentiation. The application of a differentiated tax system has a scientific basis. The tax primarily has a regulatory and incentive function, and therefore with the help of a differentiated tax rate it is possible to make competitive entire sectors of the economy by establishing loyal tax regimes. It is this “social orientation” in tax reform that ensures the sustainable existence of a market economy and the absence of “shadow markets”. Also in many countries and in Ukraine the category of “marginal income” is used – the minimum income limit below which a person is exempt from paying tax. When forming appropriate amendments to the tax code, the principle of economy must be observed, which consists in reducing the costs of tax collection, streamlining the taxation system. One of the priority areas in the development of tax policy in our country should be its gradual socialization, which involves focusing not only on the implementation of the fiscal function of the tax, but also the implementation of the social function of the tax, aimed at universal values. In order to achieve social justice and increase the welfare of the people, it is necessary to take a set of economic, tax, administrative measures that work in a single direction and will allow to build a modern information society.Item ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ФУНКЦІОНУВАННЯ ІТ-КОМПАНІЙ У ЗДІЙСНЕННІ ПОДАТКОВОГО КОНТРОЛЮ (ВІТЧИЗНЯНИЙ ТА ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД). LEGAL REGULATION OF IT COMPANIES’ FUNCTIONING IN PERFORMING TAX CONTROL (DOMESTIC AND FOREIGN EXPERIENCE)(2023) СТОРОЖУК, Ірина Петрівна; STOROZHUK, Iryna; БРИГІНЕЦЬ, Олександр Олексійович; BRYHINETS, OleksandrУ статті досліджено особливості оподаткування послуг ІТ-технологій в Україні. Впровадження цифрових технологій у сферу оподаткування сьогодні зумовлене необхідністю спрощення процесу оброблення податкової інформації, зменшення корупції, необхідність підвищення якості послуг, підвищення якості планування та прогнозування розвитку фіскальної системи та національної економіки в цілому. Податкова політика цифровізації ще довго залишатиметься у центрі її глобальної дискусії стосовно того, чи зміняться міжнародні правила оподаткування або все ж залишаться незмінними у середовищі, що дедалі більше змінюється.The paper examines the peculiarities of taxation of IT technology services in Ukraine. The introduction of digital technologies in the field of taxation today is due to the need to simplify the process of processing tax information, reduce the corruption need to improve the quality of services, improve the quality of planning and forecasting the development of the fiscal system and the national economy as a whole. Digitalization can play a key role in helping tax authorities reduce administrative costs, collect more revenue more efficiently, increase transparency and service for taxpayers, and adapt big data flows. As a result, there is a trend towards global digitalization of the tax space, digitization of tax information, and the introduction of new technologies for tax administration. In our opinion, the tax policy of digitalization will remain at the center of its global debate for a long time as to whether international tax rules will change or remain unchanged in an increasingly changing environment.Item УЧАСТЬ ДЕРЖАВИ УКРАЇНА У ЗАБЕЗПЕЧЕННІ ДОГОВОРУ ЯК ПІДСТАВИ ПЕРЕХОДУ ПРАВА ВЛАСНОСТІ НА ЗЕМЕЛЬНУ ДІЛЯНКУ. PARTICIPATION OF THE STATE OF UKRAINE IN PROVIDING THE AGREEMENT AS A GROUNDS FOR THE TRANSFER OF OWNERSHIP TO THE LAND PLOT(2021) БРИГІНЕЦЬ, Олександр Олексійович; BRYHINETS, OleksandrУ статті констатується, що діюче цивільне та земельне законодавства містять численні внутрішні суперечності стосовно змісту статей, не завжди носять послідовний характер у вирішенні різного роду питань. Визначається необхідність усунення протиріччя положень цивільного та земельного законодавства, а також виявити пріоритети у регулюванні земельних відносин, вибудувати логічний понятійний апарат для захисту прав суб’єктів правовідносин. Вкрай важливим аспектом забезпечення права власності на землю в сучасному інформаційному суспільстві є створення об’єднаних інформаційних ресурсів стосовно державної реєстрації, кадастру й картографії. The paper states that the current civil and land legislation contains numerous internal contradictions regarding the content of the papers, and is not always consistent in resolving various issues. It is necessary to eliminate the contradictions of the provisions of civil and land legislation, as well as to identify priorities in the regulation of land relations, to build a logical conceptual apparatus to protect the rights of legal entities. Public relations of land ownership form the basis not only of land relations, but also of many economic and social relations in society and the state. In cases where land acts as an object of civil turnover as real estate and is the object of property rights and other property rights, relations concerning land are regulated by civil law, but taking into account land and other natural resource legislation. It has been proven that land ownership is traditionally considered in objective and subjective meanings. An extremely important aspect of ensuring land ownership in the modern information society is the creation of joint information resources on state registration, cadastre and cartography. The current trend in the development of land legislation, from the post-socialist period to the present, undoubtedly has a positive dynamics, while leaving the ground for appropriate scientific and regulatory rethinking and improvement. Ukraine is consistently advancing by reforming various spheres of social and political life of society. The transition from predominantly state ownership of land to a variety of forms of land ownership has affected the procedure for recognizing private ownership of land. At the same time, the imperfection and lack of a unified approach to the regulation of land ownership leads to general theoretical problems, to the inability of the regulatory framework.Item ЦИВІЛЬНО-ПРАВОВА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ УМОВ ДОГОВОРУ. CIVIL LIABILITY FOR BREACH OF CONTRACT(2022) БРИГІНЕЦЬ, Олександр Олексійович; BRYHINETS, OleksandrУ статті розкривається роль та проблематика цивільно-правової відповідальності за порушення умов договору. Визначається, що без можливості притягнення порушника до відповідальності саме виконання цивільного зобов’язання втрачає якість обов’язковості та породжує у боржника зневагу до виконання. Притягнення до відповідальності є реалізацією санкції правової норми, встановленої у разі цивільно-правового порушення. Проблематика цивільно-правової відповідальності за порушення умов договору є досить актуальним елементом захисту права людини на цивільний захист. The article reveals the role and issues of civil liability for breach of contract. It is determined that without the possibility of bringing the violator to justice, the performance of a civil obligation itself loses the quality of obligation and gives the debtor contempt for performance. Responsibility can take many forms. The most important of these are damages and damages by the debtor to the creditor. The main and universal form of liability is compensation for damages caused by breach of obligation. Conditions different from those provided for in the Civil Code may be established by law or contract for the implementation of a specific form of liability. The essence of liability for breach is that it, first, reimburses the creditor for property losses caused by breach of obligation by the debtor; secondly, encourages the debtor to properly fulfill the obligation; third, punishes the debtor for non-performance or improper performance; fourth, to some extent, it encourages the creditor to enter into an obligation, as it provides compensation for possible losses caused by the failure of the counterparty; fifth, it confirms in the eyes of others the facts of the debtor's indiscipline. It is important in determining the civil liability for breach of contract to comply with the principles of good faith and reasonableness of the parties to civil relations, which should be applied in assessing the actions of the debtor. Prosecution is the implementation of the sanction of the legal norm established in the case of a civil violation. That is, the liability to which a violator of a civil obligation can be held is one of the most important institutions of civil law. The issue of civil liability for breach of contract is a very important element of protection of the human right to civil protection.