Browsing by Author "BIELOUSOV, Yaroslav"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item ДОСЛІДЖЕННЯ СУТНОСТІ ТА СПЕЦИФІКИ УПРАВЛІНСЬКИХ ФУНКЦІЙ ФРАНЧАЙЗИНГУ, ВИЗНАЧЕННЯ ЙОГО ЗАВДАНЬ І ОБГРУНТУВАННЯ РОЛІ У ЗБЕРЕЖЕННІ ТА ЗМІЦНЕННІ БРЕНДУ ПІДПРИЄМСТВА. STUDYING THE ESSENCE AND SPECIFICS OF FRANCHISING MANAGERIAL FUNCTIONS, IDENTIFYING ITS TASKS AND SUBSTANTIATING ITS ROLE IN PROTECTING AND STRENGTHENING THE ENTERPRISE BRAND(2022) СЄРЄБРЯК, Ксенія Ігорівна; SIERIEBRIAK, Kseniia; БЄЛОУСОВ, Ярослав Ігорович; BIELOUSOV, Yaroslav; БЄЛОУСОВА, Любов Іванівна; BIELOUSOVA, LiubovСуб’єкти господарювання шукають різні методи співпраці, способи ведення бізнесу та форми бізнес-моделей. Договором франчайзингу встановлюється чітко визначені взаємозв’язки між франчайзером та франчайзі, з наданням останньому певних прав, функцій, відповідальності, обов’язків та закріпленням цілей, з визначенням умов функціонування у часі, зокрема, права та обмеження на використання бренду, торгової марки франчайзера, права на території та сегменти ринку, регламентів, права на виробництво, збут, майнові, інтелектуальні права. Франчайзинг сприяє великому підприємству територіально розширювати ринки. Невеликі бізнесові структури – франчайзі найбільш гнучкі та маневрені, здатні розширювати коло споживачів, пропагувати бренд франчайзера, а отже, зберегти та зміцнити його. Businesses are looking for different methods of cooperation, ways of doing business, and forms of business models. Small or medium-sized businesses that do not have a steady large income are able to join as a franchisee in fulfilling certain obligations under the franchise agreement concluded with a large enterprise, i.e., the franchisor. Provided that the franchisor in the enterprise development strategy identifies a new direction, namely, protecting and strengthening the enterprise brand, and begins its implementation, it checks the relationship of this direction in the development strategy with the main actors, market factors, and development dynamics of the product or service life cycle. It also evaluates the connection of the direction of protecting and strengthening the brand with other directions of its strategy, the compliance of the management qualification with the requirements of new goals and objectives, and the validity of the expected indicators of implementing the new direction of the strategy. Besides, it justifies a possible positive result to the risks of losses from failure to implement the strategy, and negative risks. In case of unsatisfactory results, the management functions are adjusted to comply with the algorithm for implementing such a way of doing business as franchising. It will allow the franchisor to extend the life cycle of the enterprise and work effectively under a harsh market economy and unstable environment. The franchise agreement establishes clearly determined relations between the franchisor and the franchisee, giving the latter certain rights, functions, responsibilities and obligations, and setting goals, defining the work conditions over time including rights and restrictions on the use of the franchisor’s brand, trademark, rights in the territory and market segments, regulations, rights to production, sales, property, intellectual property rights.Item СТРАТЕГІЧНІ ОРІЄНТИРИ РОЗВИТКУ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОГО ПІДПРИЄМСТВА ТА ЇХ ВПЛИВ НА КОНКУРЕНТНІ ПЕРЕВАГИ. STRATEGIC GUIDELINES FOR THE DEVELOPMENT OF A COMPETITIVE ENTERPRISE AND THEIR INFLUENCE ON COMPETITIVE ADVANTAGES(2021) БЄЛОУСОВ, Ярослав Ігорович; BIELOUSOV, Yaroslav; СЄРЄБРЯК, Ксенія Ігорівна; SIERIEBRIAK, Kseniia; БЄЛОУСОВА, Любов Іванівна; BIELOUSOVA, LiubovМета роботи - дослідження стратегічних орієнтирів розвитку підприємств та їх впливу на формування конкурентних переваг. Під час дослідження застосовані методи логічного узагальнення інформації, наукових праць вчених, вивчення джерел інформації. Проведене дослідження підтвердило, що орієнтири стратегії розвитку підприємства, які скеровані на конкурентоспроможність, сприяють можливості виходу на нові ринки, створенню нових груп споживачів та розширенню існуючих груп, що надає змогу зростати доходу підприємств. Modern enterprises are forced to develop and implement strategies that ensure the fulfilment of new tasks based on innovation due to continuous changes in development. To gain a competitive advantage, which requires finding ways to enhance the competitiveness and adequately respond to external challenges, companies have to search for new strategic guidelines and determine their influence on competitive advantages. The topicality of this paper is in the need to study the formation of the competitiveness of enterprises, determine the features of their development, research strategic guidelines for enterprise development, and their influence on the formation of competitive advantages. The study applied the methods of logical generalization of information, comparison and formalization, analysis of research papers, the study of information, clarification of the studied information, systematization, forecasting, system and logistic approach of observation. The paper researches strategic guidelines for enterprise development and their influence on the formation of competitive advantages. The paper considers enhancing the competitiveness of enterprises through its ability to form and use the aggregated potential in the long-term prospect. This provides benefits to the enterprise and the implementation of its priority tasks, achievement of ultimate goals, and is determined by several methodological aspects, factors for improving competitive positions driven by changes, the implementation of which helps to increase the chances of winning competition in the market. The study has confirmed that guidelines of the company’s development strategy aimed at the competitiveness promote opportunities to enter new markets, create new consumer groups and expand the existing ones allowing the company to grow even without powerful additional technological or productive innovations. The paper proves that the implementation of innovation policy helps the company to gain its competitive advantages, improve its image and, consequently, stimulate consumer interest.