#02/1
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing #02/1 by Author "ЦЕМА, Валерія Євгеніївна"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ЕСЕНЦІАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА. COMPETITIVENESS OF INSTITUTION OF HIGHER EDUCATION: ESSENTIAL CHARACTERISTICS(2021) ШЕВЧЕНКО, Інна Юріївна; SHEVCHENKO, Inna Yuriivna; ЦЕМА, Валерія Євгеніївна; TSEMA, Valeriia YevheniivnaУ статті авторами надано ессенціальну характеристику категорії «конкурентоспроможність закладу вищої освіти» як здатності закладу вищої освіти в даний момент часу та в майбутньому здобувати переваги у конкурентній боротьбі на ринку освітніх послуг завдяки ефективним управлінню внутрішніми ресурсами й резервами навчально-методичної та наукової діяльності, адаптації до зовнішніх чинників, найбільш повному задоволенню попиту здобувачів вищої освіти інноваційними освітніми послугами з метою досягнення стратегічних цілей. There is a stereotype in society that such areas as education are “public”, so far from market conditions. In fact, such operating conditions are more typical of secondary education institutions, while institutions of higher education today are placed in conditions of fierce competition for the contingent. Today, not all domestic institutions of higher education can withstand ever-increasing competition in the market of educational services. Given the urgent need to ensure the competitiveness of domestic institutions of higher education, scientists usually prefer methodological and applied rather than theoretical aspects of this issue. Therefore, even in the scientific literature there is actually no significant theoretical basis for the essential definitions of the category “competitiveness of institution of higher education”. The following definition of “competitiveness of institution of higher education” is provided: the ability of institution of higher education at this time and in the future to gain competitive advantage in the market of educational services through effective management of internal resources and reserves of educational-methodical and research activities, adaptation to external factors, the most complete satisfaction of the demand of higher education students with innovative educational services in order to achieve strategic goals.