2016 рік
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 2016 рік by Author "Pavlyshyn, O."
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Взаємодія філософії, психології, семіотики в дослідженні свідомості та мислення (від давнини до нового часу). The Interaction of Philosophy, Psychology, Semiotics in the Study of Consciousness and Thinking (From Antiquity to Modern Times).(2016) Павлишин, О. В.; Pavlyshyn, O.Розглянуто процес історичного розвитку уявлень про свідомість людини як об’єкт дослідження філософії, психології та семіотики від давнини до Нового часу. Висвітлено зміст філософських, психологічних і семіотичних ідей відомих мислителів різних періодів. Схарактеризовано значення цих підходів для взаємодії семіотики, філософії та психології в дослідженні свідомості людини як найвищої форми знакового відображення. Рассмотрен процесс исторического развития представлений о сознании человека как объект исследования философии, психологии и семиотики от древности до Нового времени. Раскрыто содержание философских, психологических и семиотических идей известных мыслителей разных периодов. Охарактеризовано значение этих подходов для взаимодействия семиотики, философии и психологии в исследовании сознания человека как высшей формы знакового отражения. In the article the historical development of ideas about the human mind as an object of study of philosophy, psychology and semiotics from antiquity to the Modern times is considered. Philosophical, psychological and semiotic discoveries of famous thinkers from different periods are characterized. In particular, the author examines the basic ideas of Empedocles about the knowledge kind of this kind, Anaxagoras about the knowledge such opposite and mind (noos), which is above and beyond nature, the Sophists about the relationship between world and thoughts about the world, Plato’s metaphorical description of the structure of the soul by means of an allegory about the driver who ruled the chariot of naughty wild horse and easy-ruled tribal horse, as well as three levels of knowledge, Aristotle’s individual mind (material, potential side of reason) and its interaction with the immortal creative mind, Epicurus about the individual feeling as a source of knowledge, Tertullian, Gregory of Nyssa, Aurelius Augustine about the