Договір про розміщення реклами в цивільному праві України. The agreement of advertising placement in the civil law of Ukraine.

Abstract
Дисертація є комплексним науковим дослідженням договору про розміщення реклами як договірної конструкції та виду договору про надання послуг. Проаналізовано теоретико-правові та практичні аспекти договору про розміщення реклами, статику й динаміку відповідних договірних правовідносин і захист прав сторін договору. У цьому контексті визначено стан наукового розроблення договору про розміщення реклами, окреслено методологію проведення дослідження, простежено еволюцію розвитку інституту розміщення реклами та його правового регулювання в історичній ретроспективі. Встановлено, що історичний розвиток інституту розміщення реклами та його правове регулювання мали такі етапи: а) реклама за часів Античності та в середні віки, розвиток якої пов’язували з виникненням писемності й писаних джерел позитивного права; б) реклама в Нові часи та бурхливий розвиток її регулювання в США, країнах Європи; в) реклама за часів Російської імперії без спеціального законодавчого її регулювання; г) реклама за часів СРСР, функціонування якої можна розглядати тільки умовно; д) процес регулювання розміщення реклами в період незалежності України, що охоплює оптимізацію правового регулювання від першої редакції закону з притаманним для середини 1990-х років диспозитивним регулюванням до впорядкування такого регулювання за напрямами вдосконалення вимог щодо розміщення реклами. На підставі аналізу видів класифікацій цивільно-правових договорів і класифікаційних ознак обґрунтовано, що договору про розміщення реклами притаманні такі юридичні характеристики: двосторонність, оплатність, консенсуальність. На підставі наукових визначень договору реклами, юридичних ознак і правового змісту договору про розміщення реклами сформульовано визначення досліджуваної договірної конструкції – договір, за яким виконавець (розповсюджувач реклами) зобов’язується розмістити на належному йому рекламоносії рекламу замовника (рекламодавця) у погоджений сторонами строк, а замовник зобов’язаний сплатити за надання відповідної послуги установлену договором плату. Здійснено спробу подолання колізій щодо регулювання оформлення відносин землекористування під час встановлення рекламних конструкцій. На підставі аналізу судової практики, наукових позицій щодо правил системного тлумачення правових норм сформульовано висновок, за яким для розміщення об’єктів зовнішньої реклами на відкритій місцевості не є необхідним укладання договору оренди землі. Водночас констатовано, що повне усунення зазначеної колізії можливе виключно шляхом внесення змін до чинного законодавства. Сформульовано рекомендації щодо розміщення зовнішньої реклами на конструктивних елементах різноманітних об’єктів нерухомого майна. Відповідно до наукових позицій щодо предмета цивільно-правового договору обґрунтовано, що предметом договору про розміщення реклами є вчинення виконавцем (розповсюджувачем реклами) для замовника (рекламодавця) дій щодо розміщення рекламного продукту останнього. Також аргументовано, що за юридичними ознаками предмета досліджуваного договору, які не пов’язані з речовими правомочностями, не виражаються в речовому й упредметненому результаті, цей договір відрізняється від орендних і підрядних договірних конструкцій. Доведено, що юридичною метою договору про розміщення реклами є надання послуг. Визначено перелік істотних умов договору про розміщення реклами в частині предмета, ціни та строку виконання зобов’язань й обґрунтовано висновок, що з огляду на споживання відповідних послуг у процесі їх надання, відсутність гарантій виконавця стосовно дотримання результату, виконанню зобов’язань з розміщення реклами не притаманні такі характеристики, як набуття права кредитором на результат виконання та оцінювання якісних критеріїв результату виконання. Аргументовано, що основною формою захисту прав сторін договору про розміщення реклами є судовий захист і самозахист прав, а застосування нотаріальної форми захисту відбувається в обмежених випадках. Визначено види та способи самозахисту прав, а також умови, підстави й межі його застосування. Дістали подальшого розвитку наукові позиції щодо статусу сторін договору, визначення стадій та понять укладання, виконання і припинення договору про розміщення реклами. Розглянуто способи захисту прав сторін договору про розміщення реклами й аргументовано, що захист прав розповсюджувача реклами, крім розповсюджувача реклами на конструктивному елементі нерухомого майна, можуть здійснювати засобами захисту речово-правового характеру від порушень з боку третіх осіб. У відносинах рекламодавця з розповсюджувачем реклами, а також у відносинах рекламодавця з третіми особами захист прав здійснюють виключно зобов’язально-правовими способами захисту. Практичне значення одержаних результатів полягає у використанні та можливості використання розроблених пропозицій і висновків: у науково-дослідній роботі – під час проведення подальших наукових досліджень у галузі цивільного права; у законотворчій діяльності – у процесі вдосконалення правового регулювання розміщення реклами; у правозастосовній діяльності – під час розгляду й вирішення судами цивільних і господарських справ, а також відповідних справ, клопотань, заяв учасників процесу розміщення реклами органами державної влади та місцевого самоврядування; у навчально-методичній роботі – під час викладання навчальної дисципліни «Цивільне право», а також відповідних спецкурсів; у процесі підготовки навчально-методичних і дидактичних матеріалів із зазначених дисциплін. The thesis is a complex scientific study of the contract on the placement of advertising as a contractual design and a special type of contract for the provision of services.
Description
Keywords
цивільно-правовий договір, договір про розміщення реклами, розмежування договорів, предмет договору, зміст договору, істотні умови договору, етапи й стадії укладання і виконання договору, захист цивільного права, форми захисту прав, спосіб захисту прав, речово-правові та зобов’язально-правові способи захисту, civil contract, a contract on the placement of advertising, the delineation of contracts
Citation
Collections