12.00.01 – теорія та історія держави і права; історія політичних і правових учень

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 34
  • Item
    Конституційно-правові засади створення і діяльності органів державної влади та управління радянської України в 1920–1930-х роках. Constitutional and legal bases of creation and activity of bodies of state power and administration of Soviet Ukraine in 1920-1930s.
    (2021-08) Дудченко, Оксана Сергіївна; Dudchenko, O.S.
    Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора юридичних наук за спеціальністю 12.00.01 – теорія та історія держави і права; історія політичних і правових учень. – Національна академія внутрішніх справ Міністерства внутрішніх справ України, Київ, 2021. У дисертації здійснено комплексне дослідження конституційно-правових засад створення і діяльності органів державної влади та управління радянської України в 1920–1930-х роках. На підставі аналізу сучасних методологічних підходів, архівних матеріалів розкрито особливості формування органів державної влади та управління відповідно до Конституції УСРР 1919 року, Конституції УСРР 1919 року в редакції 1925 року та Конституції УСРР 1929 року, зокрема Всеукраїнського з’їзду рад, Всеукраїнського центрального виконавчого комітету, Ради народних комісарів УСРР, а також народних комісаріатів, Уповноважених народних комісаріатів РСФРР в радянській Україні та місцевих органів радянської влади. Охарактеризовано законотворчу діяльність вищих органів державної влади та управління радянської України в 1920–1930-х роках, а також її етапи та стадії; досліджено структуру, форми та методи їх функціонування. The thesis for Doctor of Legal Sciences on a Specialty 12.00.01 – Theory and History of State and Law; History of Political and Legal Doctrines. – National Academy of Internal Affairs of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, Kyiv, 2021. In the dissertation the complex research of constitutional and legal bases of creation and functioning of bodies of the government and management of the Soviet Ukraine in 1920-1930th is carried out. Based on the analysis of modern methodological approaches, archival materials revealed the peculiarities of the formation of public authorities and administration in accordance with the Constitution of the USSR in 1919, the Constitution of the USSR in 1919 as amended in 1925 and the Constitution of the USSR in 1929, including the All-Ukrainian Congress, All-Ukrainian Central Executive Committee. Councils of People’s Commissars of the USSR, as well as People’s Commissariats, Plenipotentiaries of the People’s Commissariats of the RSFSR in Soviet Ukraine and local Soviet authorities. The legislative activity of the highest bodies of state power and administration of Soviet Ukraine in the 1920s and 1930s, as well as its steps and stages are described; the structure, forms and methods of their functioning are investigated.
  • Item
    Законодавча діяльність в умовах динамічного розвитку інформаційних технологій. The legislative activity in the conditions of dynamic development of information technologies.
    (2021-08) Сергєєв, Кирило Олександрович; Serhieiev, K. O.
    Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата юридичних наук за спеціальністю 12.00.01 – теорія та історія держави і права; історія політичних і правових учень. – Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова; Національна академія внутрішніх справ, Київ, 2021. У дисертації досліджено проблематику ефективності законодавчої діяльності під впливом факторів соціальних трансформацій, що виникли внаслідок динамічного розвитку інформаційних технологій. Обґрунтовано, що сучасний законодавець повинен ураховувати новітні інструменти соціального діалогу, оскільки змінилися значення актуальності норми в категоріях часу та простору, ускладнилася структура соціальної організації, а програмний код може виключати потребу в державному примусі, створюючи єдиноможливий алгоритм правовідносин. Розглянуто новітні фактори, що позначаються на ефективності законодавчої діяльності, запропоновано практичні шляхи її вдосконалення. Thesis for a Candidate Scientific Degree in Law, speciality 12.00.01 – Theory and History of State and Law; the History of Political and Legal Thought. – M. P. Dragomanov National Pedagogical University; National Academy of Internal Affairs, Kyiv, 2021. In the dissertation the efficiency of legislative activity under the influence of the factors of social transformations which have arisen owing to dynamic development of information technologies is investigated. The modern state governs a different type of society than in previous eras. Focused on creating a quality law, it needs to change the doctrinal standards of legislative activity in order to adapt them to the latest conditions of objective reality in which the law exists and is implemented. The high dynamics of information technology development contributes to the formation of a revolutionary new structure of social organization, which has changed the usual order of relations. The modern legislator is forced to take into account the newest tools of social dialogue, where the law has ceased to be the only event of a legal nature, forcing people in different locations of the state to adhere to the same rule of conduct. This is a reality where the social group is able to independently coordinate the form of communication in order to obtain the desired result in real time and in the global space. Where legal relationships can change more quickly than the procedure for adopting an act, and a program code can eliminate the need for state coercion, creating the only possible algorithm for legal relationships, which the subjects are simply incapable to violate. In such circumstances, the creation of a quality law is impossible without a detailed study of the transformation of these social phenomena as factors influencing the implementation of legislative activity. In the dissertation, the state is considered as one of the most complex social systems, which, with the help of centralized management, is aimed at coordinating members of society with each other to ensure their life activity. And the system of legislation is investigated from the projection of its ability to create a structure of public organization in a certain territory – a network of communications of individuals and different forms of their associations, which in a complex sequence of causal relationships ensures the ability of each individual to self-fulfill their own potential. From these fundamental projections, the factors of social organization of post-industrial society, their influence on legislative activity are considered. A special role in such instruments was played by the emergence of a global forum factor – the ability to conduct collective dialogue in real time and global space – a communication tool that allows the social group to independently implement the latest rules of behavior outside the will of the state and which has no analogues in previous epochs of human existence. Another factor was the excessive dynamics of changes over time. A factor that is extremely important for legislative activity, the essence of which is to formulate rules in the future and their long-term application. The factor of the systems complication caused the quality of the legislation to decline. Anything that seems obvious from now on is warranted by erroneous assumptions, while ascertaining the true causes of the problem, which requires legislative regulation, is possible only through a qualitative study of the communications system of the regulated sphere of relations. Legislative work is aimed at forming a system of sequence links of a social group’s communication, which results in the achievement of results in the form of changes in the social, political, state, and social order. In the conditions of dynamic development of information technologies, new requirements have been posed before the parliaments – to reduce the time for adoption of the law, increase the competence of the legislator, and technologization of the legislative process. The study highlights the latest factors that affect the effectiveness of legislative activities and suggests practical ways to improve it, in the direction of creating a quality law in modern conditions.
  • Item
    Інститут інтерпретації (тлумачення) в європейському контрактному праві: теоретико-цивілістичні засади. Interpretation in European Contract Law: theoretical and civilistic framework.
    (2021-08) Гайдулін, Олександр Олександрович; Haidulin, Oleksandr
    Дисертація присвячена викладенню теоретико-цивілістичних основ, які повинні бути фундаментом розробки нової загальної теорії інтерпретації. Передбачається, що така теорія стане базовою системою ідей конвергенції приватного права, зокрема європеїзації договірного права. У дисертації розроблена теоретична модель інтерпретаційного права тлумачення в системі договірного права, зокрема, узагальнені основні компоненти цього правового інституту: (1) інтерпретаційна система, яка базується на одній з трьох «стратегій інтерпретації»: об’єктивізмі, суб’єктивізмі, холізмі; (2) інтерпретаційна ситуація, до складу якої належать: (a) інтерпретаційні відносини; (b) правовий конфлікт інтерпретацій; (c) контекст договірної інтерпретації; (3) метод правового регулювання як системна єдність імперативного, диспозитивного та дискреційного цивілістичних методів, при провідній ролі дискреції та аналогії права; (4) система загальних принципів та норм-правил інтерпретації права; (5) правові засоби інтерпретації. Диссертация посвящена изложению теоретико-методологических основ, которые должны быть фундаментом разработки новой цивилистической теории интерпретации. The dissertation presents theoretical and civilistic frameworks to be taken as a basis of a new general interpretation theory elaboration. Such theory is anticipated to become the basic system of ideas of private law convergence, in particular Europeanization of contract law, through the coordination of the national legal interpretation institutes. According to the concept presented in the dissertation, the system of common methods is formed on the basis of triunique philosophy: philosophical hermeneutics, philosophy of common sense and post-modernism doctrine of the European legal interpretivism. A special methodology is presented as a systemic unity: dogmatic method, comparative method and paradigm hermeneutic method of private law, operating three basic techniques: paradigm reconstruction, discretion and modeling (structuring). Among the applied methods the most efficient are as follows: logical linguistic and sociological methods of content-related document studying and content-analysis. Assessment of this methodology is presented in the separate chapter which is based on the results of elaborating concept of interpretation institute of European contract law. At the empirical stage of the study, operationalization of the notions interpretātio and interpretation was carried out. As a result, two terminological systems were built: (1) Ius interpretātio system as a logical and semantic model of the Roman institute of legal interpretation reconstruction; (2) The law of interpretation system as a framework of the model of the forming legal institute of interpretation. There is a special interest in the experience of historical reconstruction of Roman legal institute ius interpretātio and technologies of good-faith interpretation (bonae fidei interpretatio). In the dissertation and several previous publications, theoretical model of Law of Interpretation in Contract Law system was developed, in particular, main components of this legal institution were generalized. 1. Interpretational system is based on one of three "interpretation strategies": objectivism, subjectivism, or holism, and contains specific approaches to interpretation (interpretation methodology) and appropriate methods of interpretation. It appears that the choice of strategy and system of interpretation is the matter of solving the initial meta-interpretive question. 2. Interpretation situation which includes: (1) interpretative relations, which must be individualized; (2) legal conflict of interpretations or conflict over the choice of interpretative system, which is the main material content of these relations; (3) the context of contract interpretation, which includes: (a) factual context and (b) sociocultural context. 3. Method of legal regulation as a systemic unity of (a) imperative, (b) dispositive and (с) discretionary civil methods, where the lead role is played by discretion (self-regulation) and analogy of law. Coherence (logical and substantive mutual correspondence) of methods of legal interpretation, special scientific research methods and methods of legal regulation of interpretive law were established. 4. System of general principles and norms-rules of law interpretation. The main systemic role is played by the principles of law, which are represented in the following hierarchy: (1) universal social and moral-cognitive principles: good in its opposition to evil, public good, social harmony, common sense etc; (2) general legal principles of freedom, reasonableness, justice and good faith; (3) civil law principles of privacy, dispositiveness and legal equality of the parties, autonomy of will; (4) principles of contract law: contractual freedom, equality of the parties, non-abuse of subjective rights etc; (5) special principles of interpretation, which are represented by many principles, among which the principles of good faith interpretation, the synthetic interpretation of the EU acquis and the EU Principle of Consistent Interpretation. 5. Legal means of interpretation, which are erroneously considered to be norms-rules of interpretation. For example, such instruments constitute the content of Interpretation Acts adopted in most common law countries. These instruments are classified into such groups: (a) constituent norms, (b) norms-definitions, (c) norms-principles. Main results of the depth applied research are aimed to provide better understanding of the subject of dissertation based on the hermeneutic civilistic methodology presented in the following areas: (1) interpretation of the pre-contractual acts for identifying the offer acceptance in the European contractual law; (2) approaches to the interpretation of the legal norms regulating the contract forms and their Europeanization; (3) the substance of contracts based on the interpretation law of the European countries: unification and harmonization; (4) identification of the contracts invalidity in the process of their interpretation under the norms of private law of European countries and EU; (5) interpretation of acts of the contractual performance under European private law. The proposals stemming from this work were directed to solve the praxeological problems of the legal interpretation efficiency in the context of Ukrainian private law Europeanization. As a result some proposals on the amendments to the current civil laws based on the results of researching the interpretation methodology, its assessment and implementation were put forward.
  • Item
    Неупередженість судової влади як гарантія забезпечення прав людини: теоретико-правове дослідження. Impartiality of the judiciary as a guarantee of human rights: a theoretical and legal study.
    (2021-04) Чабан, Наталія Анатоліївна; Chaban, Nataliia
    Дисертація є першим в Україні монографічним дослідженням у якому з позиції вимог національного законодавства та міжнародно-правових стандартів з прав людини досліджуються питання забезпечення неупередженості судової влади як гарантії захисту прав людини. В роботі: висвітлено основні положення щодо історичного розвитку ідеї неупередженості судової влади; сформульовано методологію розуміння неупередженості судової влади в таких аспектах як роль гарантії неупередженості судової влади у захисту прав людини та її позитивного впливу на правопорядок у державі; здійснено узагальнення ґенези неупередженості судової влади на теренах України, висвітлено етапи її розвитку; узагальнено функціональну характеристику неупередженої судової влади як одну із функціональних правових гарантій захисту прав людини; визначено теоретичні передумови неупередженості судової влади та обґрунтовано її як гарантію захисту прав людини; показано пріоритетність та особливості реалізації правоохоронної та правозахисної функції неупередженої судової влади та обґрунтовано їх владний характер; досліджено види, зміст та охарактеризовано міжнародні стандарти забезпечення неупередженості судової влади; обґрунтовано неупередженість судової влади як передумову права на справедливе судочинство; проаналізовані проблеми судово-правової реформи в Україні у контексті забезпечення неупередженості судової влади як гарантії захисту прав людини. Диссертация является первым в Украине монографическим исследованием, в котором с позиции требований национального законодательства и международно-правовых стандартов по правам человека, исследуются вопросы обеспечения беспристрастности судебной власти как гарантии защиты прав человека. The dissertation is the first monographic study in Ukraine in which the issues of ensuring the impartiality of the judiciary as a guarantee of human rights protection are studied from the standpoint of the requirements of national legislation and international legal standards on human rights. The dissertation: highlights the main provisions on the historical development of the idea of impartiality of the judiciary; formulated a methodology for understanding the impartiality of the judiciary in such aspects as the role of guaranteeing the impartiality of the judiciary in protecting human rights and its positive impact on the rule of law in the state; the generalization of the genesis of the impartiality of the judiciary in Ukraine is carried out, the stages of its development are highlighted; generalized functional characteristics of an objective judiciary as one of the functional legal guarantees for the protection of human rights; the theoretical prerequisites for the impartiality of the judiciary are determined and justified as a guarantee for the protection of human rights; the priority and peculiarities of realization of law enforcement and human rights function of impartial judicial are shown and its authoritative character is substantiated; the types, content and international standards of ensuring the impartiality of the judiciary are studied; justified impartiality of the judiciary as a prerequisite for the right to a fair trial; analyzed the problems of judicial and legal reform in Ukraine in the context of ensuring the impartiality of the judiciary as a guarantee for the protection of human rights.
  • Item
    Правозахисна функція держав Центральної Європи: теоретичні та порівняльно-правові аспекти. Human rights function of Central European states: theoretical and comparative legal aspects.
    (2021-04) Копча, Василь Васильович; Kopca, Vasyl
    У дисертації запропоновано концепцію, за якою правозахисна функція держави є пріоритетною державною діяльністю, що спрямована на захист інституційного правопорядку, в основі якого – конституційні принципи верховенства права, поваги до прав людини та демократії. Обґрунтовано, що в державах Центральної Європи, як і в європейській традиції загалом, концепції верховенства права і так званої матеріальної правової держави поєднані в цінностях, утілених у конституційних принципах, що спрямовані на обмеження публічної влади (поділ влади, поваги до прав людини). Аргументовано, що на підставі такого розуміння визначається місце судової влади (правосуддя) в державі, яке має засвідчувати реальний розподіл влади, а також реальну спроможність судової влади обмежувати дискреційні повноваження законодавчої та виконавчої гілок влади, у такий спосіб гарантуючи захист особи від свавілля. Доведено, що цього можна досягти лише за умови незалежності суду (і процедур правосуддя) від інших гілок влади. Визначено спільну тенденцію для всіх держав досліджуваного регіону, яка полягає в розумінні того, що повноваження прокуратури, спрямовані на захист верховенства права та прав людини, необхідно здійснювати ефективно й неупереджено. The author proposes a concept according to which the human rights function of the state is a priority state activity aimed at protecting the institutional order, which is based on the constitutional principles of the rule of law, respect for human rights and democracy. В диссертации предложена концепция, согласно которой правозащитная функция государства является приоритетной государственной деятельностью, направленной на защиту институционального правопорядка, в его основе – конституционные принципы верховенства права, уважения к правам человека и демократии.
  • Item
    НКВС – МВС УРСР (1934 – 1954 рр.): структурна побудова та функції (історико-правове дослідження). MIA of the USSR (1934 - 1954): structural construction and functions (historical and legal research).
    (2021-03) Пристайко, Олена Володимирівна; Prystaiko, Olena
    В роботі досліджено та проаналізовано основні етапи становлення та розвитку головного карально-репресивного механізму СРСР та УРСР – НКВС – МВС, виявлені причини та передумови структурно-організаційних процесів в системі НКВС – МВС на різних етапах утвердження й подальшого зміцнення тоталітарного режиму, в умовах Другої Світової війни, на повоєнному етапі відновлення та на першому етапі постсталінської епохи і загальної «десталінізації». Розкрито сукупність чинників, які спричинили багаточисельні перебудови і розгалуження органів НКВС – МВС в Україні, перетворивши його в інструмент проведення тоталітарної політики. В работе рассматриваются этапы развития и структурно-организационных изменений системы НКВД – МВД в период укрепления тоталитарной власти в УССР, в условиях Второй Мировой войны, на этапе послевоенного восстановления, начала постсталинской эпохи и «десталинизации». In the dissertation is investigated and analyzed the process of formation and development of the main punitive-repressive mechanism of the USSR and USSR – NKVD – MIA, identified causes and prerequisites structural and organizational processes in the system of the NKVD – MIA at different stages of establishment and further strengthening of the totalitarian regime, in the Second World War, in the postwar phase of recovery and the first stage of the post-Stalin era and at the beginning of “de-stalinization”. The set of factors that caused numerous reorganizations and branching of the NKVD – MIA bodies in Ukraine, turning it into an instrument of totalitarian policy, is revealed.
  • Item
    Теоретико-правові засади державної політики у сфері цивільної безпеки в Україні. . Theoretical and Legal Principles of State Policy in the Field of Civil Security in Ukraine.
    (2021-03) Тихомиров, Денис Олександрович; Tykhomyrov, Denys
    У дисертації на основі сучасних наукових розробок актуальних проблем загальної теорії держави та права здійснено теоретико-правовий аналіз державної політики у сфері цивільної безпеки в Україні. Осмислено плюралізм наукових інтерпретацій державної політики та безпеки в суспільно-гуманітарних науках, юридичних науках зокрема. Проаналізовано множинність і варіативність їх нормативно-правових визначень. Виокремлено та охарактеризовано загальні, спеціальні й виключні повноваження державних органів та органів місцевого самоврядування щодо формування, реалізації і забезпечення державної політики у сфері цивільної безпеки. Досліджено нормативно-правові засади державного стратегічного планування, ієрархічну побудову системи державних стратегічних документів, виокремлено особливості нормативно-правової моделі стратегічного планування державної політики у сфері безпеки, узагальнено напрями сучасних реформ формування, реалізації та забезпечення державної політики в Україні. В диссертации на основе современных научных разработок актуальных проблем общей теории государства и права осуществлен теоретико-правовой анализ государственной политики в сфере гражданской безопасности в Украине. In the thesis on the basis of modern scholarly developments of actual problems of the general theory of the state and law the theoretical and legal analysis of the state policy in the field of civil security in Ukraine is carried out. The pluralism of scholarly interpretations of state policy and security in the social sciences and humanities, legal sciences in particular, is comprehended. The multiplicity and variability of their normative legal definitions are analyzed. The general, special and exclusive powers of state bodies and local self-government bodies in relation to the formation, implementation and provision of state policy in the field of civil security are singled out and characterized. The normative-legal bases of the state strategic planning, hierarchical construction of the state strategic documents system are investigated, the peculiarities of the normative-legal model of the strategic planning of the state policy in the sphere of security are singled out, the directions of modern reforms of formation, realization and maintenance of the state policy in Ukraine are generalized.
  • Item
    Теоретико-правові засади судового правозастосування. Theoretical and legal principles of judicial law enforcement.
    (2021-03) Копитова, Олена Сергіївна; Kopytova, Olena
    Дисертація є першим вітчизняним комплексним монографічним дослідженням (здійсненим після конституційної реформи щодо правосуддя 2016–2017 рр.) теоретичних засад судового правозастосування в Україні як особливого процесу практичного досягнення верховенства права в повсякденній діяльності судів. На монографічному рівні за допомогою особливого методологічного інструментарію з’ясовано природу сучасного праворозуміння як теоретичної основи формування мислення суддів, вивчено специфіку правозастосування та роль судового правозастосування в механізмі правового регулювання. На теоретичному рівні встановлено прояв судового правозастосування як процесуальної форми (специфічного типу) реалізації права, а також розкрито мету і призначення судового правозастосування. Здійснено спроби з’ясувати диференціацію функцій судової правозастосовної діяльності, визначити принципи судового правозастосування, а також охарактеризувати стадії судового правозастосування. Окрему увагу зосереджено на з’ясуванні сутності юридичного пізнання під час судового правозастосування; розкрито юридичну аргументацію у процедурі обґрунтування й мотивування судових рішень. Вивчено сутність тлумачення правових норм під час судового правозастосування, досліджено судові рішення як результат правозастосовної діяльності суду. На підставі здійсненої реформи 2016–2017 рр. окреслено розвиток і значення судової правотворчості в судовому правозастосуванні, а також розроблено теоретико-правову модель судового верховенства як практичного шляху забезпечення верховенства права в діяльності судів, на підставі чого на теоретичному рівні встановлено значення правових висновків Верховного Суду під час забезпечення єдності судового правозастосування. Розкрито теоретичні проблеми рівня незалежності судової влади й незалежність судді під час здійснення правосуддя як засади забезпечення єдності судового правозастосування, а також запропоновано авторські перспективи забезпечення єдності судового правозастосування за наявності фактора транзитності законодавства. The dissertation is the first domestic comprehensive monographic study (carried out after the constitutional reform of justice in 2016-2017) of the theoretical foundations of judicial enforcement of Ukraine as a special process of practical achievement of the rule of law in the daily activities of courts. At the monographic level with the help of special methodological tools (dialectical, hermeneutic, prognostic, comparative-legal, formal-logical methods, modeling method, correlation decomposition, complex analysis, intersectoral method of legal research, logical methods (abstraction, analysis, synthesis, induction, deed , extrapolation, modeling) and others) revealed the theoretical foundations of judicial law enforcement in a broad sense - as a theoretical and legal model. The nature of modern legal understanding as a theoretical basis for the formation of judges' thinking is clarified, the specifics of law enforcement and the role of judicial law enforcement in the mechanism of legal regulation are studied.
  • Item
    Охорона культурної спадщини в Україні: історико- й теоретико-правове дослідження. Protection of cultural heritage in Ukraine: historical and theoretical legal research.
    (2021-03) Мазур, Тамара Вікторівна; Mazur, Tamara
    У дисертації обґрунтовано методологічні засади роботи, розкрито еволюцію та сучасне розуміння основних термінів і понять, проаналізовано джерельну базу дослідження й подано її авторську класифікацію. Виокремлено основні напрями наукових досліджень правової охорони культурної спадщини в Україні та за кордоном. Встановлено, що в цілому законодавство України у сфері охорони культурної спадщини відповідає основним міжнародним нормам, однак потребує подальшого удосконалення. Наведені авторські пропозиції щодо удосконалення чинного законодавства. Окремі пропозиції сформульовані щодо ухвалення підзаконних актів. The methodological principles of the work are substantiated, the evolution and contemporary understanding of the basic terms and concepts are revealed, the sourcies of the research are analyzed and their author's classification is given. The main directions of scientific research of cultural heritage legal protection in Ukraine and abroad are singled out. Analysis of the legislative provision for the protection of cultural heritage in Ukraine during the years of independence made it possible to distinguish three main stages: 1) 1990 – 1999; 2) 2000 – 2010; 3) 2011 – 2020. Analysis of legal acts of the UN, UNESCO, Council of Europe gave grounds to assert the high level of their implementation in the national legislation of Ukraine both by ratification and taking into account their main provisions in special laws of Ukraine: "On Culture", "On Cultural Heritage", "On Protection of Archaeological Heritage", "On the export, import and return of cultural property", etc. In addition, the Criminal Code of Ukraine and the Code of Administrative Offenses of Ukraine have been amended to bring their norms in line with international ones in terms of liability for violations of monument protection legislation. Additional arguments are given on the need to improve national legislation in accordance with international norms and standards. It is proposed to adopt amendments to the Law of Ukraine "On Protection of Cultural Heritage" to bring a number of basic terms and concepts in line with the UNESCO Convention Concerning the Protection of World Cultural and Natural Heritage of 1972, as well as the protection of cultural heritage sites included in the UNESCO World Heritage List. Due to the need to protect cultural heritage in the annexed Autonomous Republic of Crimea and the zone of armed conflict in Donbass, it is necessary to ratify the Council of Europe Convention on Offenses Related to Cultural Property of 2017. Given the specifics of intangible cultural heritage, it is proposed to adopt laws to bring national legislation in accordance with the norms of the UNESCO Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage of 2003. A number of legislative acts should also be amended in order to make institutional changes and state policy of cultural heritage protection reform. It is substantiated that the borrowing of foreign experience of cultural heritage legal protection should take into account the peculiarities of the national legal system. Among European countries, the experience of France, Italy and Poland is highlighted and can be useful for Ukraine: 1) adoption of a set of legislative changes aimed at intensifying the institution of patronage; 2) adoption by the parliament of program laws on the protection of cultural heritage for a period of five years with the publication of an annual report on their implementation; 3) compulsory alienation of the monument from the owner, that does not comply with the monument protection legislation; 4) transfer of management of cultural heritage sites to specialized companies; 5) introduction of state support for activists of monument protection organizations – from providing discounts on visits to museums, galleries, etc. to tax benefits; 6) creation of cultural parks for protection of the cultural landscape and preservation of landscape territories with immovable monuments, typical for the local tradition of construction and settlement. It is established that in general the legislation of Ukraine in the field of cultural heritage protection meets the basic international norms, but needs further improvement. It is proposed to codify the relevant legislation in the future, adopting the Code of Cultural Heritage of Ukraine. The Verkhovna Rada of Ukraine also considered it expedient to develop and approve the National Program for the Protection of Cultural Heritage, to amend the laws of Ukraine: "On Protection of Cultural Heritage", "On Regulation of Urban Development", "On Architectural Activity", "On Basic Principles of State Supervision in the field of economic activity", to the Tax and Criminal Codes of Ukraine and the Code of Ukraine on Administrative Offenses. Some proposals are formulated for the adoption of sublegal regulation.
  • Item
    Законодавчі основи становлення та розвитку кримінально-виконавчої системи України (1990–2005 рр.). Legislative framework for formation and development of criminal-executive system of Ukraine (1990–2005).
    (2020-09) Осауленко, Андрій Олександрович; Osaulenko, Andrii
    У дисертації здійснено системний історико-правовий аналіз законодавчих основ становлення та розвитку кримінально-виконавчої системи України впродовж 1990–2005 рр. Досліджено передумови реформування виправно-трудової системи УРСР, історичні аспекти європейської правової традиції функціонування пенітенціарної системи, охарактеризовано концептуальні засади формування нової стратегії реформування кримінально-виконавчої системи нашої держави. Проаналізовано питання законодавчого забезпечення реформування кримінально-виконавчої системи України в контексті заходів Української держави у зв’язку зі вступом до Ради Європи. Здійснено порівняльний аналіз кримінально-виконавчого законодавства України та інших держав різних правових сімей. Узагальнено вітчизняний досвід формування законодавчих основ становлення та розвитку кримінально-виконавчої системи після 2005 року та окреслено перспективи їх вдосконалення в сучасній Україні. В диссертации проведен системный историко-правовой анализ законодательных основ становления и развития уголовно-исполнительной системы Украины на протяжении 1990–2005 гг. The dissertation provides a systematic historical legal analysis of the legislative framework for formation and development of criminal-executive system of Ukraine during 1990–2005. Author investigated preconditions of reforming the correctional labor system of the Ukrainian SSR, historical aspects of the European legal tradition of the penitentiary system functioning. Conceptual bases of formation of a new strategy of reforming the penitentiary system of our state are described. Issues of legislative support for the reform of the penitentiary system of Ukraine in the context of the measures of Ukrainian state in connection with the accession to the Council of Europe are analyzed. The work carried out comparative analysis of the criminal-executive legislation of Ukraine and other states of various law systems. The domestic experience of formation of legislative bases of formation and development of penitentiary system after 2005 is generalized and prospects of their improvement in modern Ukraine are outlined.
  • Item
    Співвідношення принципів та норм права у правових системах України та Європейського Союзу. Correlation of principles and norms of the law in the legal systems of Ukraine and the European Union.
    (2020-09) Станько, Ірина Ярославівна; Stanko, Iryna
    У дисертації визначено рівень осмислення проблематики співвідношення принципів і норм права у правових системах України та Європейського Союзу. Переосмислено методологію дослідження співвідношення принципів і норм права у правових системах сучасності. Охарактеризовано структуру правової системи шляхом використання теоретичної моделі її загальної структури. Доведено, що принципи права є інтегруючим елементом правової системи. З’ясувано місце та роль норм права у структурі правової системи. Обґрунтовано наявність взаємозв’язку та взаємодії принципів і норм права у правовій системі Європейського Союзу та правових системах держав-членів. Розглянуто особливості співвідношення принципів і норм права у правовій системі України. Проаналізувано дискусійні та проблемні аспекти співвідношення принципів і норм права у правовій системі України в умовах євроінтеграції. В диссертации определен уровень исследования проблемы соотношения принципов и норм права в правовых системах Украины и Европейского Союза, выделен ряд перспективных направлений научных поисков, направленных на разработку теоретико-методологической основы взаимодействия принципов и норм права в правовых системах. In the dissertation it is defined the level of scientific researches of the problem of correlation of norms and principles of law in the legal systems of Ukraine and the EU. The methodology of research of correlation of principles and norms of law in legal systems is reconsidered. The structure of the legal system is characterized by using a theoretical model of the general structure of the legal system. The thesis that the principles of law are an integrating element of the legal system is proved. The peculiarities of the rule of law as a normative element of the subsystem of the legal system are considered. The interrelation of principles and norms of law in the legal system of the European Union and the legal systems of its State-members is substantiated. The peculiarities of the principles and norms of law in the legal system of Ukraine are considered. Problematic aspects of the relationship between principles and norms of law in the legal system of Ukraine in the context of its European integration aspirations are clarified.
  • Item
    Техніко-юридичні та методологічні засади оприлюднення нормативно-правових актів. Technical, juridical and methodological basics of the normative and legal acts promulgation.
    (2020-09) Андрусів, Людмила Михайлівна; Andrusiv, Liudmyla
    Дисертацію присвячено техніці оприлюднення нормативно-правових актів. Сформульовано низку положень та висновків щодо юридичних прийомів, правил, засобів і способів доведення тексту ухваленого нормативно-правового акта суб’єктом правотворчості шляхом його розміщення в нормативно визначених засобах. Доведено, що техніка оприлюднення нормативно-правових актів спрямована на досягнення ефективності й оперативності оприлюднення, створення автентичної копії оригіналу, гарантованого доступу суб’єктів права до текстів нормативно-правових актів й високий рівень довіри до оприлюднених текстів. Сформовано структурні елементи техніки оприлюднення нормативно-правових актів, описано строки і засоби оприлюднення нормативно-правових актів, мову офіційного оприлюднення нормативно-правових актів, прийоми та правила відображення оригіналів нормативно-правових актів у копіях, інструменти гарантування та забезпечення автентичності текстів копій нормативно-правових актів, правила зберігання оригіналів нормативно-правових актів. Визначено особливості й проблемні аспекти правової регламентації та порядку оприлюднення нормативно-правових актів в Україні. Запропоновано техніко-юридичні правила оприлюднення законів та інших нормативно-правових актів Верховної Ради України, нормативно-правових актів Президента України, нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України та центральних органів виконавчої влади, нормативно-правових актів місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування. Обґрунтовано необхідність ухвалення та розроблено проект Закону «Про оприлюднення нормативно-правових актів». Диссертация посвящена технике обнародования нормативно-правовых актов. The dissertation is devoted to the technique of the normative and legal acts promulgation. It has been found out that the studies of the normative and legal acts promulgation in the domestic legal science is characterized by the fragmentation, as the most scientific works are scientific researches in the spheres of 1) legal technique; 2) lawmaking; 3) normative and legal acts promulgation. It has been determined that normative and legal acts promulgation guarantees the quality of the normative and legal act, the presumption of «knowing the law» and the right to information about the new normative and legal acts as well as the functioning of the legal certainty principle. It has been found out that the theoretical and methodological basics of the normative and legal act and the system of the normative and legal acts, which are the ground for forming the technical and legal rules of the normative and legal acts promulgation, make the concept of the normative and legal act, its content and legal document features, the system of normative and legal acts. It has been ascertained that the normative and legal acts promulgation is the final stage of lawmaking after which the goal of lawmaking is achieved – the new law norm is introduced into the law system. It cannot change either the legal force of the adopted normative and legal act, or its content but promulgation is the necessary element of lawmaking. The definition of the normative and legal acts promulgation has been suggested, the content features of the normative and legal acts promulgation, principles and forms of the normative and legal acts promulgation have been determined. The principle of completeness of the text of the normative and legal acts which are promulgated, the principle of authenticity of the text of the normative and legal acts which are promulgated, the principle of publicity of the normative and legal acts promulgation, the principle of formality and reliability of the normative and legal acts promulgation and the principle of officialism of the normative and legal acts promulgation have been substantiated. It has been noted that the most widespread form of the normative and legal acts promulgation is publication. It has been stated that the form of the electronic promulgation of the normative and legal acts can be used independently as the official promulgation as well as along with the official publication as additional (without the official status) when published. The definition of the official promulgation of the normative and legal acts has been given. Its essential features and used forms have been singled out. The official publication as the form of the official promulgation has been distinguished. The definition and essential features of the official promulgation have been suggested. A number of positions and conclusions on legal methods, rules, means and ways of proving the text of the adopted normative and legal act by the subject of lawmaking by placing it in the normatively defined means have been formulated. It has been proved that the technique of the normative and legal acts promulgation is aimed at achieving efficiency and operativeness of the promulgation, creation of the authentic copy of the original, guaranteed access of the law subjects to the texts of the normative and legal acts and the high level of trust to the promulgated texts. The structural elements of the technique of the normative and legal acts promulgation have been formed, the terms and means of the normative and legal acts promulgation, the language of the official promulgation of the normative and legal acts, methods and rules of displaying of the originals of the normative and legal acts in copies, tools of guaranteeing and providing of the authenticity of the texts of the normative and legal acts copies, rules of the storage of the originals of the normative and legal acts. The current state of the law regulation of the normative and legal acts promulgation in Ukraine has been characterized and a set of the normative and legal acts which regulates the promulgation of the normative and legal acts has been formed. The peculiarities and problematic aspects of laws, resolutions and other acts of the Verkhovna Rada of Ukraine, acts of the President of Ukraine and acts of the Cabinet of Ministers of Ukraine, central executive bodies and local state authorities, local self-government bodies promulgation have been determined. The theoretical and legal model of the technique of the normative and legal acts promulgation through the following structural elements: terms of the normative and legal acts promulgation, means of promulgation, the language of the official promulgation, methods and rules of displaying the originals of the normative and legal act in copies, tools of guaranteeing and ensuring the authenticity of the texts of the copies of the normative and legal acts, rules of the storage of the originals of the normative and legal acts have been formed. Technical and legal rules of the promulgation of the laws and other normative and legal acts of the Verkhovna Rada of Ukraine, normative and legal acts of the President of Ukraine, normative and legal acts of the Cabinet of Ministers of Ukraine and the central executive bodies, normative and legal acts of the local state administrations and local self-government bodies have been suggested. The necessity of adoption has been substantiated and the project of the Law “On promulgation of normative and legal acts” has been created. The peculiarities of the normative and legal regulation of the normative and legal acts promulgation, the order of the official promulgation, its forms and means of the official promulgation of the normative and legal acts have been determined in such countries of the Romano-Germanic legal family as the Republic of Poland, the Republic of Belarus, the French Republic, the Federal Republic of Germany, the Duchy of Luxembourg and the Kingdom of Belgium. The peculiarities of the normative and legal regulation of the normative and legal acts promulgation, the order of the official promulgation, its forms and means of the official promulgation of the normative and legal acts have been determined in such countries of the Anglo-American legal family as the United States of America, Great Britain, Canada and Australia.
  • Item
    Юридико-лінгвістична теорія правознавства. Legaland linguistic theory of jurisprudence.
    (2019-12) Мінченко, Ольга Василівна; Minchenko, Olha V.
    Дисертацію присвячено взаємозв’язкам права і мови. Сформульовано низку положень і висновків, які становлять юридико-лінгвістичну теорію правознавства. Систематизовано та класифіковано наукові юридико-лінгвістичні дослідження. Доведено необхідність проведення дескрипції юридико-лінгвістичних аспектів у розумінні права через трьохелементну структуру розуміння права (суб’єкт, об’єкт, засоби). Описано процес формування системи юридико-лінгвістичних знань з визначенням його стадій. Сформовано положення теорії юридичного тлумачення в частині визначення юридичної інтерпретації як обов’язкового елементу процесу реалізації нормативних приписів прескриптиних текстів. Обґрунтовано необхідність розширення предмета юридичної лінгвістики шляхом включення до нього символьної природи права. Запропоновано коригування змісту правничої освіти в контексті запровадження обов’язкового опанування основами правової аргументації. Визначено роль юридичної лінгвістики у сфері професійної діяльності юристів в умовах романо-германського права через характеристику трьох видів правничої діяльності (наукової, освітньої та практичної). Наведено класифікацію лінгвістичних вимог до тексту нормативно-правових актів на групи. Охарактеризовано стан та визначено шляхи (перспективи) розвитку правової системи України в юридико-лінгвістичному аспекті. Диссертация посвящена взаимосвязям права и языка. Сформулирован ряд положений и выводов, составляющих юридико-лингвистическую теорию правоведения. The thesis contains the chain of provisions and conclusions forming legal and linguistic theory of jurisprudence. It is found out that the intention of the legal thought as to interrelation of law and language takes place only in the end of the XIX – the beginning of the XX century, thus the development of the legal linguistics occurs mostly within the Germans and the Roman law family, the initial stage of which has become the edition of the paper with the same name «Legal Linguistics» (Rechtlinguistik)by Adalbert Podleh in 1976. It is defined that the presupposition of the scientific cognition of the legal linguistics itself as well as its subject is social and cultural law paradigm, according to which law and other legal phenomena should be viewed as social and cultural stipulating the necessity of taking into account of the legal culture, within which has arisen and continue functioning the studied phenomenon or subject, and also the necessity of bringing in not only rational, but also sensible cognitive measures. The thesis systematizes and classifies scientific legal and linguistic studies selecting the studies where the researcher’s intention is moved to the linguistic aspect; the studies where the researcher’s intention is moved to the legal aspect; the studies where the researcher’s intention is moved to the psychological, sociological or the anthropological aspects; the language there is the instrument for cognition within the law system. It is proved the necessity of conducting of description of legal and linguistic aspects within the understanding law through the three elements structure of understanding of law (subject, object, and means), allowing to reveal the interrelation of these elements and terminological system which is used for denominating of law and other law phenomena. Presupposition of the principle of legal certainty and also peculiarity of law stipulates the necessity of consideration of linguistics and linguistic means as the essential constituent of understanding of law by the principal law schools. The author has described the process of forming of the system of legal and linguistic knowledge determining its two stages: the stage of naturally formed terminology; the stage of the purposeful activity as to regulation of terminology, formation of terminological system and setting its standards providing that preponderance of the statual terms over the genuine ones for the formed terminological system is immanent. Accommodation of the system of national law to new conditions, including the implementation of new concepts, stipulates borrowing of new terms. One of means of formation of the system of legal and linguistic knowledge is the autonomous notions, the use of which allows proving the following affirmation: non ex regula ius sumatur, sed ex iure quod est, regula fiat. Attention is paid to interrelation of law and language in the context of assistance in development of a language in formation of law symbols and, contrariwise, assistance in development of law in «linguistic expansion» of language; law particularly soft law is a formalized speech act and symbolic binding of «purposes about the rules of behavior», the language appears as the epistemological base of cognition of law. The principles of the theory of juridical interpretation in the part of determination of juridical interpretation as a compulsory element of the process of realization of the normative instructions of the prescriptive texts, anticipating perception of law with the help of linguistic means and the necessity of the complex use of the linguistic and hermeneutic means of cognition of the contents of the normative principle are formed/ The description of the role of the legal linguistics in the sphere of the professional activities of lawyers in the circumstances of the Germans and the Roman law through the characteristic of the three types of law activities (scientific, educational and practical) is performed in the paper. The arguments in favor of the appropriateness of widening the conceptual and categorical apparatus of the legal science with the term «law culture» (law civilization), the use of which allows to avoid connecting of law solely with the activities of the bodies of the public authorities and is based on the immanent to law social culture are provided. It is suggested the classification of the linguistic demands towards the text of normative and law acts into two groups: the text of the normative and legal act should be precise, non multi meaningful and clear, only then it may be realized in the way, as made provision by the subjects of juridical norms formation. That is why the used lexis should be generally used; the text of the normative and legal act should be precise, non multi meaningful, therefore the lexis of the legislation should be special, inherent to official and business style. The state of development of the legal system of Ukraine in the legal and linguistic aspect is characterized and the ways (prospects) are determined, in particular, the state of the legal system in the legal and linguistic aspect is characterized by: dynamism, the change of ideology from normativism to the natural understanding of law, by active expansion of the legal language by way of borrowing of western concepts. The main prospects for the development of the legal system of Ukraine are as follows: in the legal worldview it is the implementation of legal concepts of natural law by means of change and expansion of the conceptual and categorical apparatus of jurisprudence; in educational activities it is modernization of legal education with the strengthening of the practical aspect and the role of professional ethics, the formation of conventional thinking; in the system of legislation it is the unification of legal terminology, the use of gender sensitive lexis; in legal practice it is proper argumentation of the decisions taken; in legal communication it is improvement of interaction on the basis of understanding of social culture which is immanent to legal sphere.
  • Item
    Надзвичайні закони в системі законодавства: теоретико-правові аспекти. Extraordinary laws in the legal system: theoretical and legal aspects.
    (2019-10) Барчук, Андрій Олегович; Barchuk, Andrii O.
    Дисертація присвячена дослідженню теоретико-правових аспектів природи, функціонального призначення та сутності надзвичайних законів, з’ясуванню їх місця в системі законодавства. Розкрито етапи становлення наукових уявлень про надзвичайні закони, з’ясовано методологічну основу їх дослідження, обґрунтовано визначення надзвичайних законів та їх ознаки. Зосереджено увагу на з’ясуванні системно-структурних та функціональних аспектів надзвичайних законів, дослідженні якості, процесуальних засад та факторів ефективності надзвичайних законів. Обґрунтовано пропозиції стосовно внесення змін і доповнень до законодавства України щодо закріплення процедури прийняття надзвичайних законів та їх статусу. Диссертация посвящена исследованию теоретико-правовых аспектов природы, функционального назначения и сущности чрезвычайных законов, выяснению их места в системе законодательства. The dissertation is devoted to the study of the theoretical and legal aspects of the nature, functional purpose and nature of extraordinary laws, to find out their place in the system of legislation. The stages of formation of scientific ideas about extraordinary laws are revealed, the methodological basis of their research is clarified, the definition of extraordinary laws and their features are substantiated. Particular attention is paid to the identification of systemic, structural and functional aspects of emergency laws, the study of quality, procedural principles and factors of effectiveness of emergency laws. Proposals regarding amendments to the legislation of Ukraine on fixing the procedure for adopting emergency laws and their status are substantiated.
  • Item
    Правові форми реалізації функцій сучасної держави Україна. The Legal Forms of Executing the Functions of the Modern State of Ukraine.
    (2019-10) Мельничук, Світлана Миколаївна; Melnychuk, Svitlana M.
    Дисертацію присвячено обґрунтуванню основних концептуальних положень щодо правових форм реалізації функцій сучасної держави Україна як цілісного процесу. З метою належного аналізу правових форм реалізації функцій сучасної держави Україна оновлено поняттєво-категоріальний апарат відповідно сучасним реаліям, сформована пізнавальна конструкція, яка дозволила дослідити правові форми реалізації функцій сучасної держави Україна як цілісний процес в контексті трансформації суспільства. Обґрунтовано акцентується увага на тому, що Україна формується як демократична, правова, соціальна держава, для створення якої важливим є реалізація її функцій в правових формах. Аргументовано необхідність здійснення постійного моніторингу правових форм реалізації функцій сучасної держави Україна, зокрема правотворчої, інтерпретаційно-правової, правозастосовної, який дозволяє виявити проблеми їх здійснення та запропонувати основні засоби розв’язання. Розроблено пропозиції щодо вдосконалення правових форм реалізації функцій сучасної держави Україна в процесі їх реформування. Диссертация посвящена обоснованию основных концептуальных положений относительно правовых форм реализации функций современного государства Украина. The dissertation is devoted to the substantiation of conceptual provisions of the legal forms of executing the functions of the modern state of Ukraine.
  • Item
    Правовий режим державної території (теоретико-правове дослідження). Legal Regime of the State Territory (theoretical and legal research).
    (2019-10) Паламарчук, Вікторія Андріївна; Palamarchuk, Viktoriia A.
    Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата юридичних наук зі спеціальності 12.00.01 – теорія та історія держави і права; історія політичних і правових учень. – Національна академія внутрішніх справ, Київ, 2019. У роботі досліджені характеристики правового режиму державної території, його поняття, критерії класифікації та види, визначено правовий режим територіальних кордонів, правовий режим зміни державної території, а також особливості правового режиму окремих складових державної території. Встановлено та досліджено міжнародні та європейські стандарти правового режиму державних територій, здійснено їх аналіз та окреслено актуальні проблеми. Визначено гарантії забезпечення реалізації правового режиму території України. Запропоновано їх класифікацію та способи усунення прогалин у правовій регламентації використання та застосування останніх. Визначено шляхи удосконалення правового режиму території України. Запропоновано способи усунення прогалин у праві та внесення змін до вітчизняного законодавства з метою унеможливлення втрати державної території та зміни існуючого на ній правового режиму в наслідок протиправних дій. Диссертация посвящена комплексному исследованию теоретических и правовых основ правового режима государственной территории. Разработано авторское определение понятия «правовой режим государственной территории», учитывая существующие научные представления, опыт научного осмысления исследуемой проблематике. The work describes the characteristics of the legal regime of the state territory, it᾿s concept, criteria of classification and types, the legal regime of territorial boundaries, the legal regime of change of the state territory, as well as the features of the legal regime of certain components of the state territory. The international and European standards of the legal regime of the state territories have been established and investigated, their analysis and their actual problems are outlined. The guarantees of ensuring the realization of the legal regime of the territory of Ukraine are determined. The proposed classification and methods of eliminating gaps in the legal regulation of the use and use of the latter. The ways of improvement of the legal regime of the territory of Ukraine are determined. The ways of eliminating gaps in the law and making changes to domestic legislation are proposed, in order to prevent the loss of state territory and the change of the existing legal regime on it as a result of unlawful actions.
  • Item
    Історико-правовий аналіз розвитку функцій прокуратури України. Historico-legal analysis of the functions of Prosecution Service of Ukraine.
    (2019-05) Жувака, Сергій Олександрович; Zhuvaka, Serhii
    Дисертація є одним із перших комплексних досліджень, в якому на основі всебічного опрацювання наукової літератури, вивчення нормативно-правових актів, раніше невідомих історико-правовій науці архівних документів і матеріалів та інших джерел, проводиться історико-правовий аналіз розвитку функцій прокуратури України. У роботі досліджуються витоки й особливості розвитку функцій здійснення нагляду за дотриманням та застосуванням звичаїв, загальнообов’язкових правил в в умовах родоплемінної консолідації праукраїнців, їх протодержавних і перших державних утворень, існування античних держав; давньоруський досвід підтримання обвинувачення та представництва інтересів держави в суді та його поширення в межах Галицько-Волинської держави, Великого князівства Литовського, Королівства Польського та Речі Посполитої, а також за часів існування Запорозької Січі та Української гетьманської держави; функціональну діяльність прокуратури на теренах України наприкінці ХVIII – початку ХХ століть; за доби Української Революції 1917-1921 років та утвердження української державності. The thesis is one of first comprehensive research where on the basis of in-depth research study of scientific literature, review of statutory regulations, archival documents and materials and other sources previously unknown to historico-legal science it was made a historico-legal analysis of the functions of Prosecution Service of Ukraine. The origin and peculiarities of the supervising of compliance and application of customs, generally binding rules under existence of Scythian early state groups and ancient states; Old Russian experience of prosecution and representing the Government in the court and its dissemination within the Kingdom of Galicia–Volhynia, Grand Duchy of Lithuania and Poland (Rzeczpospolita) and also during the time of existence of Zaporizhian Sich and Ukrainian Cossack State; Prosecution Service functional activity in Ukraine at the end of XVIII – beginning of XX century; during the Ukrainian revolution of 1917-1921 and Ukrainian sovereignty assertion. Диссертация посвящена исследованию развития функций прокуратуры на территории Украины. В работе предлагается систематизировать источники по хронологическому и содержательному принципу. В связи с этим, выделяются три категории источников: 1) исследования, касающиеся истории становления прокуратуры определенной эпохи или отдельной территории; 2) научные публикации, посвященные функциям и правовым основам деятельности прокуратуры; 3) источники справочного характера по исследуемой тематике, в частности: своды законов, выписки с нормативно-правовых актов, обобщенные статистические данные, биографические сведения, мемуары, воспоминания, архивные материалы.
  • Item
    Концепція солідаризму: історія, теорія та практика впровадження в Україні. The concept of solidarity: history, theory and practice of implementation in Ukraine.
    (2019-05) Шевченко, Олена Станіславівна; Shevchenko, Olena
    Дисертацію присвячено дослідженню особливостей формування та розвитку концепції солідаризму в Україні на основі досвіду країн-учасниць ЄС. Визначені ознаки історії розвитку наукового пізнання функціонального призначення концепції солідаризму, виділено періодизацію історії її становлення та окреслено країни, де вона поширена. Розроблено теоретико-методологічну основу дослідження концепції солідаризму, а також з’ясовано поняттєво-категоріальний апарат концепції солідаризму. Охарактеризовано соціальну та ідеологічну основи формування концепції солідаризму, на підставі чого розкрито сутність концепції солідаризму, виходячи із поглядів європейських мислителів та представників політико-правової думки України. Аналіз держави і права в концепції солідаризму дозволив визначити їх загальні закономірності становлення, функціонування та розвитку. З’ясовано надзвичайно важливу роль культури у формуванні та розвитку концепції солідаризму. Висвітлено теоретичну модель гіпотетичної можливості реформування інститутів державної влади та громадянського суспільства в Україні в аспекті концепції солідаризму, враховуючи той факт, що жодна політична ідеологія не може вважатися обов’язковою. З огляду на відповідні міжнародно-правові стандарти та зарубіжний досвід розроблені пропозиції щодо визначення ролі концепції солідаризму у реалізації стратегічного курсу України на європейську інтеграцію. The dissertation is devoted to the study of the peculiarities of the formation and development of the concept of solidarity in Ukraine based on the experience of the EU member states. The signs of the history of the development of scientific knowledge of the functional purpose of the concept of solidarity have been identified, the periodization of the history of its formation has been identified and the country where it is widespread is outlined. The theoretical and methodological basis for the study of the concept of solidarity was developed, as well as the conceptual-categorical apparatus of the concept of solidarity was determined. The social and ideological foundations of the formation of the concept of solidarity are described, on the basis of which the essence of the concept of solidarity is revealed, based on the views of European thinkers and representatives of political and legal thought of Ukraine. The analysis of state and law in the concept of solidarity allowed to determine their general patterns of formation, functioning and development. An extremely important role of culture in the formation and development of the concept of solidarity was found out. The theoretical model of the hypothetical possibility of reforming the institutions of state power and civil society in Ukraine in the aspect of the concept of solidarity is considered, taking into account the fact that no political ideology can be considered obligatory. Taking into account the relevant international legal standards and foreign experience, proposals have been developed for defining the role of the concept of solidarity in implementing the strategic course of Ukraine on European integration. Диссертация посвящена исследованию особенностей формирования и развития концепции солидаризма в Украине на основе опыта стран-участниц ЕС. Определены особенности истории развития научного познания функционального назначения концепции солидаризма, выделено периодизацию истории ее становления и определены страны, где она распространена. Разработано теоретико-методологическую основу исследования концепции солидаризма, а также выявлено понятийно-категориальный аппарат концепции солидаризма.
  • Item
    Юридична відповідальність у публічному праві. Legal liability in public law.
    (2019-01-27) Терещук, Микола Миколайович; Tereshchuk, M.
    Дисертацію присвячено дослідженню юридичної відповідальності в публічному праві. Осмислено еволюцію поглядів і бібліографію наукових досліджень юридичної відповідальності в публічному праві. Проаналізовано генезу юридичної відповідальності в публічному праві, а також обґрунтовано методологію її вивчення. Здійснено загальнотеоретичну характеристику юридичної відповідальності в публічному праві шляхом теоретичного пізнання ознак, правового інституту, принципів, механізму реалізації юридичної відповідальності в публічному праві, а також галузевих особливостей її функціонування. Розглянуто специфіку публічно-юридичної відповідальності вітчизняних вищих органів державної влади (глави держави, парламенту та уряду) та окремих зарубіжних країн, а також сформульовано й обґрунтовано пропозицій щодо її вдосконалення. Диссертация посвящена исследованию юридической ответственности в публичном праве. Осмыслена эволюция взглядов и библиография научных исследований юридической ответственности в публичном праве. Проанализированы генезис юридической ответственности в публичном праве, а также методология ее изучения. Осуществлена общетеоретическая характеристика юридической ответственности в публичном праве путем теоретического изучения признаков, правового института, принципов, механизма реализации юридической ответственности в публичном праве, а также отраслевых особенностей ее функционирования. Рассмотрена специфика публично-юридической ответственности отечественных высших органов государственной власти (главы государства, парламента и правительства) и отдельных зарубежных стран, а также сформулированы и обоснованы предложения по ее совершенствованию. The dissertation is devoted to the study of legal liability in public law. Understood the evolution of views and bibliography of scientific research of legal liability in public law. The bibliography of studies of legal liability in public law includes sources that are grouped into the following groups: by subject matter, as a result of which the works of philosophical and legal, general theoretical, branch, interindustry and applied nature are singled out; according to the criterion of the type of source – encyclopaedic, scientific and educational; according to the territorial criterion – domestic and foreign labor; by the number of authors – individual and collective. It is substantiated that the methodology necessary and sufficient for characterizing legal responsibility in public law is of a pluralistic nature and is a multi-level system of cognitive means (ideological foundations, principles of scientific cognition and transformation of reality, methodological approaches and methods), which systematically directs the researcher in solving the problems tasks, disciplines, organizes the process of finding and obtaining new scientific results.
  • Item
    Юридична консультативна діяльність: теоретикоправове дослідження.Legal advisory activity: theoretical and legal research.
    (2019-01-27) Волошина, Яна Леонідівна; Voloshyna, I.
    Дисертацію присвячено комплексному дослідженню теоретичних і правових засад юридичної консультативної діяльності. З’ясовано історичні аспекти становлення та розвитку юридичної консультативної діяльності, визначено витоки професії юрисконсульта. Висвітлено методологічну основу дослідження юридичної консультативної діяльності. Диссертация посвящена комплексному исследованию теоретических и правовых основ юридической консультативной деятельности. Рассмотрены теоретико-методологическая основа и сущность юридической консультативной деятельности, раскрыты исторические аспекты ее становления и развития. Определено, что истоки профессии юрисконсульта наблюдаются еще во времена римского права. В начале ХХ века профессия юрисконсульта была нормативно выделена в отдельную профессиональную группу. The thesis is devoted to the comprehensive study of theoretical and legal foundations of legal advisory activity. The historical aspects of the formation and development of legal advisory activity are determined, the origins of the profession of legal advisor are defined. The methodological basis of legal advisory activity research is highlighted.