Публічне адміністрування місцевих податків (на прикладі України та штату Невада, США). Public administration of local taxes (on the example of Ukraine and the state of Nevada, USA).

Abstract
У дисертації визначено стан наукового розроблення правових засад публічного адміністрування місцевих податків в Україні та констатовано, що на сучасному етапі публічне адміністрування місцевих податків включає в себе: принципи, методи, механізми, має визначену структуру вповноважених органів, із притаманними їм повноваженнями, функціями і визначеними межами юридичної відповідальності службових осіб, а також ознаки поєднання двох систем: системи владно-розпорядчого спрямування, з організацією внутрішньої і зовнішньої управлінської діяльності та системи надання послуг платникам податків у формі узагальнених та індивідуальних консультацій, а також за допомогою інформаційних технологій щодо питань обліку та звітності. Автором виділено чотири історичні етапи розвитку публічного адміністрування місцевих податків за органом стягнення та метою їх утримання: перший (за часів родового ладу) – характеризується відсутністю органу стягнення місцевих податків, а сплата податків здійснюється, як добровільний дар; другий (за часів зародження та розвитку інституту держави) – включає в себе орган стягнення місцевих податків із метою утримання нужденних; третій (централізоване управління інститутом держави) – органом адміністрування місцевих податків є Центральна влада, а метою мобілізації місцевих податків є подальша їх передача до регіонів; четвертий (децентралізоване управління інститутом держави) – органом стягнення у системі публічного адміністрування місцевих податків виступає Казначейство ОТГ країни, метою якого є формування дохідної частини місцевих фондів та фінансування видатків на суспільні блага та послуги. Запропоновано типи публічного адміністрування місцевих податків пов’язати з типами побудови податкових систем за характеристикою епох: східні країни, класичний світ, феодалізм, абсолютизм, конституціоналізм. Автором запропоновано долучити шостий тип публічного адміністрування місцевих податків – епоха глобалізації управлінських процесів. Здійснено історико-правовий аналіз розвитку публічного адміністрування місцевих податків у штаті Невада, США та розмежовано основні етапи розвитку публічного адміністрування місцевих податків у штаті Невада, США, зокрема на: публічне адміністрування місцевих податків як правовий інструмент та процедурний механізм; публічне адміністрування місцевих податків як процес управління у сфері оподаткування; зародження на категоріальному рівні поняття «публічне адміністрування місцевих податків» як аналог державного управління у сфері оподаткування в Україні. З’ясовано, що ефективність публічного адміністрування місцевих податків у штаті Невада, США досягається переважно завдяки правовому регулюванню дохідної та видаткової частини бюджету, як консолідованого фінансового інструмента та ретельному відбору осіб для служби в органах уповноважених на публічне адміністрування місцевих податків, які використовуючи такий механізм публічного адміністрування місцевих податків, як нагляд, фактично надаючи платникові податків послугу, як сервісна служба, досягають і мети – наповнення бюджету. Автор вважає, що під «публічним адмініструванням місцевих податків» слід розуміти – систему правових, організаційних, фінансових, інформаційних та соціальних заходів направлених на управління системою місцевих податків, яка регулює взаємовідносини як між елементами всередині цієї системи, так і її зовнішні зв’язки із системою місцевого самоврядування та державного управління, базуючись на принципах публічного права та використовуючи механізми фінансового права за допомогою імперативних методів правового регулювання. На основі аналізу походження та існування податків, як форми отримання публічного доходу державою, автором виокремлено та надано авторську характеристику принципів публічного адміністрування місцевих податків в Україні, як-то: а) принцип загального блага – забезпечує захист природних прав своїх громадян, серед яких право на гідність, безпеку, належний рівень матеріального забезпечення тощо; б) принцип збалансованості – забезпечує баланс видатків місцевого бюджету на суспільні блага громади та мобілізації ресурсів від місцевих податкових надходжень; в) принцип справедливості – надає гарантії прав та свобод платників податків у формі нормативно-правового регулювання та справедливого судового захисту порушених прав та свобод суб’єктів публічного адміністрування місцевих податків; г) принцип добросовісності – полягає у виваженому підході до встановлення органами місцевого самоврядування місцевих податків, а також ставок податків і правил застосування пільг в місцевому оподаткуванні; д) принцип синергії права, закону та підзаконних нормативно-правових актів – визначає, що в законодавчо визначених принципах ефективного публічного адміністрування місцевих податків закладені і принципи публічного права де гарантується та захищається природне право кожного члена суспільства. Застосувавши системний підхід до розуміння механізму публічного адміністрування місцевих податків автором виокремлено елементи системи публічного адміністрування місцевих податків та елементи механізму публічного адміністрування місцевих податків до яких віднесено: місцевий податок як правову категорію; суб’єктів публічного адміністрування місцевих податків (держава, органи місцевого самоврядування, платники місцевих податків); норми фінансового та адміністративного права, що закріплюють права та обов’язки суб’єктів, які беруть участь у процесі публічного адміністрування місцевих податків; інститут податкового права, що регулює фінансово-правові відносини суб’єктів публічного адміністрування місцевих податків; акти реалізації прав та обов’язків учасників взаємодії, що виражаються у втіленні приписів норм фінансового права у процесі діяльності суб’єктів щодо здійснення адміністрування місцевих податків. Здійснено порівняльний аналіз характеристики механізмів публічного адміністрування місцевих податків в Україні та штаті Невада, США та встановлено відмінність у механізмах публічного адміністрування місцевих податків у штаті Невада. До таких відмінностей варто відносити: а) категорія «фіскальний менеджмент» опирається на теорію фіскального федералізму, яка ґрунтується на тому, що публічні послуги мають надаватися відповідно до інтересів мешканців відповідного регіону, а члени кожного такого регіону повинні сплачувати за надані послуги у формі місцевих податків; б) наявність прямої кореспонденції між надходженнями від сплати податків та видатками бюджету – забезпечує збалансованість місцевих бюджетів; в) наявність тісних правових внутрішніх зв’язків між суб’єктами системи публічного адміністрування місцевих податків, запобігає виникненню критичного фінансового стану в територіальній одиниці. Запропоновано авторське визначення понять: 1. Місцевий податок – це інститут податкового права, який має ознаки системи та за допомогою системоутворюючих зв’язків з іншими компонентами та підсистемами є складовою частиною єдиної фінансової системи країни; 2. Місцевий податок – це обов’язковий, безумовний платіж платника податку до місцевого бюджету з метою формування дохідної частини місцевих фондів та фінансування видатків на суспільні блага та послуги; 3. Механізми законотворчості публічного адміністрування місцевих податків – це способи та методи вироблення матеріальних та процесуальних норм податкового права, дослідження кореспондування цих норм із нормами конституційного, господарського, цивільного, фінансового, адміністративного, кримінального права та у разі виявлення колізій оперативного їх усунення; 4. Процесуальні механізми публічного адміністрування місцевих податків – це механізми правового регулювання в системі місцевих податків, із чіткою регламентацією повноважень суб’єктів публічного адміністрування місцевих податків; 5. Процедурні механізми публічного адміністрування місцевих податків – це механізми системи надання послуг платникам місцевих податків щодо питань обліку та звітності, обчислення, нарахування, справляння, стягнення прямих податків, контролю у формі узагальнених та індивідуальних консультацій, а також за допомогою інформаційних технологій щодо питань обліку та звітності обчислення, нарахування, справляння, стягнення, перекладання непрямих податків, контролю. Обґрунтовано, що перспективи розвитку публічного адміністрування місцевих податків в Україні, за такою ознакою як управління системою місцевих податків, умовно можна поділити за напрямами: а) централізований – включає управління місцевими фінансами у їх дохідній частині, через центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної фінансової політики та обмеженими повноваженнями органів місцевого самоврядування; б) децентралізований – опосередковує напрям відповідно до якого основними владними повноваженнями у сфері публічного адміністрування місцевих податків наділяються територіальні одиниці, які мають конституційні обмеження щодо належної правової процедури публічного адміністрування місцевих податків. Із урахуванням позитивного досвіду штату Невада, США щодо публічного адміністрування місцевих податків, зокрема податку на нерухоме майно, автором обґрунтовано доцільність більш широкого запровадження децентралізованого напряму розвитку публічного адміністрування місцевих податків в Україні, як ефективного та гнучкого місцевого (казуїстичного) управління місцевим оподаткуванням, а також запропоновано шляхи вдосконалення норм податкового законодавства України щодо публічного адміністрування місцевих податків. Запропоновано вдосконалення норм чинного законодавства в частині повноважень органів місцевого самоврядування у сфері публічного адміністрування місцевих податків щодо можливості приймати рішення щодо зміни бази оподаткування нерухомого майна в межах території, що входить до їх юрисдикції. Розроблено структуру Концепції розвитку публічного адміністрування місцевих податків, яка включає: а) основні передумови розвитку публічного адміністрування місцевих податків; б) мету та завдання Концепції розвитку публічного адміністрування місцевих податків; в) принципи розвитку публічного адміністрування місцевих податків; г) організаційну структуру суб’єктів системи публічного адміністрування місцевих податків; ґ) моніторинг й оцінювання розвитку публічного адміністрування місцевих податків; д) контроль системи публічного адміністрування місцевих податків; е) шляхи і способи розв’язання проблемних питань, що виникають під час упровадження концепції розвитку публічного адміністрування місцевих податків; є) очікувані результати під час упровадження концепції розвитку публічного адміністрування місцевих податків. Доведено необхідність уведення до структури територіальних органів Державної казначейської служби України посад: казначеїв ОТГ та казначеїв органів місцевого самоврядування за якими на законодавчому рівні закріпити обов’язок постійно взаємодіяти з такими органами: а) територіальними органами ДПС та ОТГ чи органами місцевого самоврядування з питань виконання місцевих бюджетів за доходами та видатками; б) територіальними управліннями БЕБ у разі настання в територіальних одиницях критичного фінансового стану (якщо дефіцит загального та/або спеціального фонду місцевого бюджету перевищує використання вільного залишку бюджетних коштів, а видатки місцевого бюджету на обслуговування місцевого боргу перевищують 10 % видатків загального фонду місцевого бюджету протягом бюджетного періоду). Сформульовано пропозиції щодо внесення змін до статей 10, 12, 21, 266, 274, 281, 293 ПКУ та статті 69 ЗУ «Про місцеве самоврядування». Обґрунтовано необхідність формування податкової дисципліни та податкової культури у суб’єктів публічного адміністрування місцевих податків.
Description
Keywords
місцевий податок, інститут місцевих податків, публічне адміністрування місцевих податків, база оподаткування нерухомого майна, концепція розвитку публічного адміністрування місцевих податків, податкова культура, податкова дисципліна
Citation
Collections