Фінансово-правове регулювання медичного забезпечення поліцейських. Financial and legal regulation of medical support of police officers.

Abstract
У дисертації розглянуто ретроспективу виникнення і розвитку фінансово-правового регулювання медичного забезпечення поліцейських, у межах якої виокремлено такі історичні періоди: 1) період зародження (V тисячоліття до н.е. – ІХ ст. н.е.); 2) середньовічний період (X ст. – початок XVII ст.); 3) Петрів період (XVII ст. – початок XVIIІ ст.); 4) період становлення Російської імперії (XVIII ст. – початок XX ст.); 5) період радянської доби (ХХ ст.); 6) період незалежної України – (ХХ ст. – початок ХХІ ст.). Зазначається, що медична допомога є лише складовою заходів, які вживаються у межах системи охорони здоров’я. А саме поняття «охорона здоров’я» може охоплювати також і домедичну допомогу чи інші заходи, які можуть бути застосовані під час надання медичної допомоги. Автором наголошується, що медичні відносини формуються не лише у сфері діяльності закладів охорони здоров’я, що підпорядковані Міністерству охорони здоров’я України, але й відомчих, приміром тих, що входять до сфери управління Міністерства внутрішніх справ України. Такі заклади надають медичні послуги відповідним категоріям осіб, які мають право в них обслуговуватися, зокрема і поліцейським. Аргументується, що в науці фінансового права України дотепер не проводилося досліджень, присвячених комплексному аналізові фінансово-правового регулювання медичного забезпечення поліцейських. Проте не можна не враховувати ключової ролі держави як гаранта прав на медичне забезпечення поліцейських. Нині в системі Міністерства внутрішніх справ України налічується відповідна мережа відомчих закладів охорони здоров’я, які утримуються за рахунок бюджетних коштів. До такої мережі належать, поряд із поліклініками та лікарнями, і заклади оздоровлення (пансіонати, медичні реабілітаційні центри, бази відпочинку тощо), культурно-спортивні організації. Вказується, що медичне забезпечення поліцейських здійснюється базуючись на соціальній функції держави, яка безпосередньо пов’язана із фінансуванням цієї сфери відносин. Медичне забезпечення поліцейських є складовою частиною загальної системи охорони здоров’я в країні. Крім цього, медичне забезпечення поліцейських є соціально орієнтованим, що підтверджується наявністю у системі Міністерства внутрішніх справ України відомчої медицини. Стверджується, що систему нормативно-правових актів, яка регламентує медичне забезпечення поліцейських в Україні, можна систематизувати за двома рівнями: а) прийняття нормативно-правових актів; б) спрямування на певні соціальні групи. Фінансово-правове регулювання медичного забезпечення поліцейських включає в себе розробку та затвердження механізму здійснення медичної діяльності, зокрема надання медичної допомоги поліцейським, встановлення відповідальності за не дотримання цих норм, включає вплив держави та її уповноважених органів на діяльність закладів охорони здоров’я системи Міністерства внутрішніх справ України. Підгрунтям здійснення фінансово-правового регулювання медичного забезпечення поліцейських повинна бути покладена національна фіскальна, інвестиційна, кредитна, валютна, митна та науково-технічна політика. Встановлено, що норми фінансового права займають одне із ключових місць серед інших правових норм, які регулюють відносини у сфері медичного забезпечення поліцейських. Саме тому фінансово-правове регулювання медичного забезпечення поліцейських є важливою складовою формування і реалізації державної політики у цій сфері. Визначено, що в нашій державі, як загалом і в інших країнах світу, медичне забезпечення поліцейських є пріоритетним напрямом фінансового забезпечення, оскільки від рівня фінансування цієї сфери залежить і виконання одного із основних завдань Національної поліції України – забезпечення публічної безпеки та порядку. Також від рівня фінансування сфери медичного забезпечення поліцейських залежить й обсяг медичних послуг, а також якість підготовки фахівців відомчої медицини та рівень забезпеченості медичним обладнанням закладів охорони здоров’я системи Міністерства внутрішніх справ України. Доведено, що наявні обсяги фінансування відомчих закладів охорони здоров’я за умов перманентної соціально-економічної та політичної кризи в нашій країні, не спроможні задовольняти зростаючі потреби поліцейських в отриманні медичних послуг належного рівня. У зв’язку з цим, країні потрібно переходити до фінансування відомчої медицини на страхових засадах, ефективно використовувати можливості медичного страхування як додаткового та ефективного джерела фінансування медичних послуг. Вказується, що механізм фінансово-правового регулювання медичного забезпечення поліцейських можна успішно вдосконалювати як у рамках кошторисно-бюджетного фінансування, так і з залученням коштів від медичного страхування. Вважається, що найкращим способом підвищення забезпеченості фінансовими ресурсами сфери охорони здоров’я в переважній більшості країн світу є відмова від бюджетного фінансування та перехід до моделі медичного страхування. Наголошується, що наявність достатнього фінансового забезпечення для медичних потреб є важливим фактором для функціональної системи охорони здоров’я. Якщо системи охорони здоров’я як в Україні, так і за кордоном не здійснюють належного фінансового забезпечення, населення може не мати достатньо коштів для оплати медичної допомоги або задоволення інших основних потреб. Як наслідок, відсутність фінансового забезпечення може зменшити доступ до медичної допомоги, підірвати стан здоров’я, поглибити бідність та посилити нерівність у сфері охорони здоров’я та соціально-економічного характеру. Аналіз реалізації права поліцейських на медичне забезпечення та функціонування системи охорони здоров’я у різних країнах світу, надав можливість констатувати, що на практиці не існує єдиної правильної, універсальної моделі фінансово-правового регулювання медичного забезпечення поліцейських. Зарубіжний досвід продемонстрував, що важливу роль у функціонуванні охорони здоров’я відіграє культура суспільства та соціальна поведінка громадян конкретної країни. Механізм фінансово-правового регулювання медичного забезпечення поліцейських може бути успішно вдосконалений як у рамках бюджетного фінансування, так і соціального медичного страхування. Визначено, що під «медичним забезпеченням» варто розуміти діяльність суб’єктів публічної адміністрації метою яких є якісне, своєчасне та повне оснащення необхідними медичними засобами, устаткуванням та лікарськими засобами, заклади охорони здоров’я, що вповноважені надавати медичну допомогу на різних її рівнях та при різноманітних ступенях важкості. Разом із тим, під «медичним забезпеченням поліцейських» необхідно розуміти діяльність суб’єктів публічної адміністрації у Національній поліції, метою яких є якісне, своєчасне та повне оснащення необхідними медичними засобами, устаткуванням та лікарськими засобами, заклади охорони здоров’я системи МВС України, що вповноважені надавати поліцейським медичну допомогу на різних її рівнях, при різноманітних ступенях важкості та під час виконання поліцейськими оперативно-службових завдань. Відтак, під «механізмом правового регулювання» слід розуміти систему правових інструментів, які застосовуються задля врегулювання суспільних відносин із метою задоволення публічного інтересу. Запропоновано категорію «механізму фінансово-правового регулювання медичного забезпечення поліцейських», під яким розуміємо вплив правових норм на суспільні відносини (поведінку їх суб’єктів), що виникають із приводу розподілу і використання публічних коштів, призначених для здійснення медичного забезпечення поліцейських, при мобілізації коштів у публічні фонди за рахунок фіскальних надходжень для здійснення медичного забезпечення поліцейських, а також під час контролю за цими процесами за допомогою використання спеціальних юридичних інструментів. Надано конкретні пропозиції щодо внесення змін і доповнень до чинного законодавства в аналізованій сфері. The dissertation reviews the retrospective of the emergence and development of financial and legal regulation of the medical support of the police, within which the following historical periods are outlined: 1) the empirical period (V millennium BC - the IX century AD); 2) the period of the early Middle Ages (X - XVII centuries); 3) Era Peter I (the end of the XVII century - the beginning of the XVIII century); 4) the flowering of the Russian empire from the middle of the XVIII to the beginning of the XX century; 5) the Soviet period (the beginning of the twentieth century - the end of the twentieth century); 6) Formation and development of legal provision of health care in independent Ukraine - (the end of the twentieth century - the beginning of the XXI century).
Description
Keywords
Національна поліція України, заклади охорони здоров’я системи МВС України, поліцейські, фінансово-правове регулювання, медичне забезпечення, принципи та стадії фінансування, National Police of Ukraine, health care institutions of the system of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, police, financial and legal regulation, medical support, principles and stages of financing
Citation
Collections