Розслідування незаконного заволодіння транспортним засобом. Investigation of illegal possession of a vehicle.

Abstract
У дисертації проведено систематизацію та ретроспективний аналіз наукових розробок учених, що стосуються кримінально-правових, процесуальних, криміналістичних, кримінологічних та оперативно-розшукових засад протидії незаконному заволодінню транспортними засобами, запобігання та розслідування цього виду злочину. Зауважено, що у значній кількості наявних напрацювань не враховано проблеми, пов’язані з практичною діяльністю та розслідуванням незаконного заволодіння транспортом, що виникли в умовах застосування нового кримінального процесуального законодавства, організаційно-структурних перетворень у системі правоохоронних органів України. З’ясовано основні концептуальні положення щодо кваліфікації незаконного заволодіння транспортним засобом. Встановлено, що в КК УРСР 1960 р. не передбачено статей за викрадення автотранспортного засобу, а після внесення у 1968 р. змін до цього Кодексу злочин кваліфікувався як крадіжка або як угон. Зазначений недолік було усунуто лише завдяки введенню в дію у 2001 р. чинного КК України та унормування в ньому статті 289 «Незаконне заволодіння транспортним засобом». Встановлено, що криміналістична характеристика як наукова категорія є теоретичним підґрунтям, на якому розробляється методика розслідування злочинів. Зміст криміналістичної характеристики становить комплекс відомостей про злочинну діяльність, що має пізнавальне (побудова описової моделі злочинної діяльності) та аналітичне (встановлення кореляційних зв’язків між елементами, що мають закономірний характер) значення. З урахуванням обох складових можливе формування криміналістичної методики як продукту наукового аналізу, з одного боку, і практичного інструментарію у вигляді конкретних програм (алгоритмів) розслідування – з іншого. Розкрито елементи криміналістичної характеристики незаконного заволодіння транспортним засобом (предмета злочинного посягання; способу підготовки, учинення та приховування; обстановки вчинення; слідової картини, відомостей про осіб, які вчинили злочин, злочинні групи та потерпілих) та зв’язки між ними. Важливе місце посідають взаємозв’язки слідової картини та способу вчинення злочинів, оскільки характер і локалізація слідів безпосередньо визначаються діями винуватих осіб, які в певній обстановці обирають конкретний предмет злочинного посягання, залишаючи криміналістично значимі відображення на місці події, дослідження яких має найбільше значення для встановлення ознак події злочину та причетних до нього осіб. Наразі у криміналістиці склалася тенденція до використання положень учення про слідчі ситуації для вирішення найрізноманітніших завдань криміналістичної техніки, тактики й методики, на підставі чого ситуаційний підхід є методологічною основою наукових криміналістичних досліджень. Систематизовано типові слідчі ситуації залежно від характеру та специфіки елементів криміналістичної характеристики незаконного заволодіння транспортом (встановлено ознаки кримінального правопорушення, що є підставою для внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань та початку досудового розслідування; транспортний засіб та особу підозрюваного встановлено / невстановлено; факт вчинення злочину не підтверджується) та запропоновано напрями розслідування й алгоритм проведення слідчих (розшукових) та негласних слідчих (розшукових) дій, характерних для кожного етапу при різних слідчих ситуаціях. На основі вивчення кримінальних проваджень виокремлено інші найбільш типові слідчі ситуації незаконного заволодіння транспортними засобами відповідно до об’єкта посягання, зокрема: незаконне заволодіння мотоциклом (23 %); незаконне заволодіння автомобілем (54 %); викрадення іншого транспортного засобу (14 %); переслідування і затримання озброєних злочинців, що знаходяться в розшукуваному транспортному засобі (9 %). Удосконалено рекомендації щодо організації та проведення окремих слідчих (розшукових) дій (огляду, допиту), спрямованих на встановлення обставин незаконного заволодіння транспортним засобом. З’ясовано основні концептуальні положення проведення, фіксації та використання результатів негласних слідчих (розшукових) дій у кримінальних провадженнях досліджуваної категорії: зняття інформації з транспортних телекомунікаційних мереж та установлення місцезнаходження радіоелектронного засобу; аудіо-, відеоконтроль особи, місця; зняття інформації з електронних інформаційних систем; контроль за вчиненням злочину. Обґрунтовано, що основними завданнями застосування спеціальних знань у кримінальних провадженнях щодо незаконного заволодіння транспортним засобом є повне, всебічне дослідження доказів, виявлених під час проведення слідчих (розшукових) та негласних слідчих (розшукових) дій. Основними формами використання спеціальних знань у таких кримінальних провадженнях є: 1) безпосередньо слідчим під час досудового розслідування шляхом отримання консультації від спеціаліста щодо питань, які потребують спеціальних знань (ст. 71 КПК України) (40 %); 2) призначення судових експертиз (ст. 242 КПК України) (100 %); 3) участь спеціаліста під час проведення слідчих (розшукових) дій (74 %); 4) допит експерта (4 %). Судові експертизи призначають з метою ідентифікації та діагностики слідів-відображень з предметами, суб’єктами, що їх залишили. У таких кримінальних провадженнях найчастіше проводять: а) судові експертизи, спрямовані на встановлення характеру події, що пояснюють механізм вчинення та вирішують ідентифікаційні завдання (дактилоскопічна, трасологічна, товарознавча (автотоварознавча), фоноскопічна, портретна) (63 %); б) судові експертизи, що вирішують питання, пов’язані з предметом злочинного посягання: технічні експертизи документів (31 %) та комп’ютерно-технічна експертиза (6 %). The dissertation contains a systematization and retrospective analysis of scientific developments of scientists concerning criminal law, procedural, forensic, criminological and operational-search principles of countering illegal seizure of vehicles, prevention and investigation of this type of crime. In a significant number of available developments, the problems associated with practical activities and the investigation of illegal seizure of transport that have arisen in the context of the application of the new criminal procedural legislation, organizational and structural transformations in the system of law enforcement agencies of Ukraine are not taken into account.
Description
Keywords
кримінальне провадження, транспортний засіб, дорожньо-транспортна пригода, незаконне заволодіння транспортним засобом, техніко-криміналістичне забезпечення, слідчі (розшукові) дії, негласні слідчі (розшукові) дії, спеціальні знання, criminal proceedings, vehicle, road traffic accident, illegal possession of a vehicle, technical and forensic support, investigators (search) actions, covert investigative (search) actions, special knowledge
Citation
Collections