Адміністративно-правове регулювання діяльності інформаційних служб системи МВС України. Administrative and legal regulation of the information services of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine.

Abstract
У дисертації досліджено нормативно-правове регулювання та діяльність інформаційних служб системи МВС України, форми й засоби збирання, аналізу, обробки та надання інформації, види і форми взаємодії з іншими підрозділами правоохоронних органів щодо профілактики правопорушень й обміну інформацією. Розглянуто особливості взаємодії інформаційних служб системи МВС України з державними та недержавними засобами масової інформації, проаналізовано найкращі світові практики діяльності інформаційних служб правоохоронних органів і шляхи впровадження такого досвіду в Україні. Надано пропозиції щодо організаційно-правового вдосконалення та розвитку діяльності інформаційних служб системи МВС України. Акцентовано, що актуальність теми дослідження зумовлена нагальною потребою в широкому інформуванні громадськості про результативність роботи державних інституцій, зокрема в попередженні правопорушень і протидії їм. Одним із головних органів, на який покладено таку функцію, є МВС України, що останніми роками спрямовує зусилля на налагодження зворотного зв’язку з інститутами громадянського суспільства, забезпечення відкритості й прозорості власної діяльності, зокрема за напрямом дотримання прав і свобод людини та громадянина. Визначено, що нормативно-правове регулювання діяльності інформаційних служб МВС України становить взаємозалежну сукупність адміністративно-правових та інформаційних норм, які спрямовані на формування та реалізацію комунікаційно-інформаційної політики МВС України й здебільшого стосуються питань організації та функціонування інформаційних підрозділів МВС України, а також зовнішньоорганізаційних відносин щодо висвітлення основних завдань, поставлених перед Міністерством. Запропоновано авторську класифікацію системи нормативно-правових актів, що регламентують діяльність інформаційних підрозділів МВС України, окреслено їхні особливості. Встановлено місце та роль інформаційних служб системи МВС України в здійсненні комунікації в умовах інформаційного суспільства, що дало змогу сформулювати дефініцію поняття адміністративно-правового статусу останніх, визначити його структуру й особливості діяльності цих підрозділів. Доведено, що специфічними ознаками діяльності інформаційних служб МВС України є такі: особливий предмет – інформаційні відносини на внутрішньодержавному, міждержавному й недержавному рівнях з метою профілактики правопорушень і створення соціально престижного іміджу правоохоронних органів; обсяг роботи інформаційних служб МВС України не обмежений завданнями однієї служби чи навіть напрямом діяльності МВС України; заходи, у яких беруть участь інформаційні служби МВС України, мають важливе суспільне й політичне значення, а отже, за сферою діяльності та інтересів інформаційні служби МВС України, а саме Департамент комунікації, є номенклатурою, підпорядкованою безпосередньо керівнику МВС України; їхня діяльність має чітку правову регламентацію з визначенням відповідних процедур; наділені відповідним правовим інструментарієм. Сформульовано зміст діяльності інформаційних підрозділів МВС України, який полягає в адміністративній діяльності посадових осіб зазначених підрозділів у встановленому законом порядку із застосуванням принципів, методів, способів, правил, схем й алгоритмів, за якими здійснюють пошук даних, їх збирання, обробку, накопичення та зберігання, що спрямована на висвітлення об’єктивної, достовірної, своєчасної інформації про результати діяльності органів і підрозділів МВС України в обсязі, достатньому для належної поінформованості всіх зацікавлених суб’єктів діяльності відповідної державної інституції та формування позитивного іміджу останньої. Проаналізовано види та форми взаємодії інформаційних служб системи МВС України з іншими підрозділами правоохоронних органів щодо обміну інформацією. Зміст такої взаємодії полягає в спільній, узгодженій за часом, місцем і заходами діяльності органів та підрозділів МВС України з іншими підрозділами правоохоронних органів щодо розроблення єдиної правової позиції стосовно фактів і подій, у вирішенні яких брали участь ці учасники. Виокремлено два основні рівні відносин інформаційних служб МВС України й засобів масової інформації – зовнішній і внутрішній. Схарактеризовано форми й методи взаємодії інформаційних служб МВС України з представниками засобів масової інформації в період підготовки до забезпечення масового заходу, у процесі забезпечення публічного порядку під час його проведення та після завершення. Увагу акцентовано на організаційно-правових аспектах удосконалення та розвитку діяльності інформаційних служб системи МВС України, які полягають у: формуванні сучасної інформаційно-комунікаційної політики МВС України за європейськими принципами діяльності державних інституцій із застосуванням найкращих практик збирання, обробки та подання інформації; створенні багатоцільових і багатофункціональних інформаційних систем висвітлення діяльності органів та підрозділів МВС України; зміцненні кадрового потенціалу інформаційних підрозділів МВС України шляхом запрошення до роботи професійних журналістів; подальшій розбудові інформаційної мережі, створення умов для ефективного функціонування інформаційних обліків; удосконаленні чинного законодавства щодо визначення правових й організаційних форм висвітлення інформації про результати діяльності органів і підрозділів МВС України; оптимізуванні форм і методів захисту інформації для унеможливлення несанкціонованого доступу до останньої, з огляду на завдання та функції, покладені на МВС України. Розглянуто найкращі світові практики діяльності інформаційних служб правоохоронних органів і можливості впровадження такого досвіду в Україні. Сформульовано висновок, що комунікаційна політика, упроваджена в різних державах, має власні принципи, завдання, правила, заходи, кодекси поведінки. На цій підставі запропоновано комплекс правових й організаційних заходів з удосконалення діяльності інформаційних підрозділів МВС України. The dissertation examines the legal regulation and activities of information services of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, forms and means of collecting, analyzing, processing and providing information, types and forms of interaction with other law enforcement agencies for crime prevention and information exchange. Peculiarities of interaction of information services of the system of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine with state and non-state mass media are considered, the best world practices (experience) of activity of information services of law enforcement bodies and ways of its introduction in Ukraine are analyzed. Proposals on organizational and legal improvement and development of information services of the system of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine are given.
Description
Keywords
інформаційні служби системи МВС України, Департамент комунікації МВС України, нормативно-правове регулювання, інформаційно-комунікаційна політика МВС України, здійснення комунікації, профілактика правопорушень, обмін інформацією, взаємодія, information services of the system of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, Department of Communication of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, normative-legal regulation, information-communication policy of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, communication, crime prevention, information exchange, interaction
Citation
Collections