Судово-мистецтвознавча експертиза у кримінальному судочинстві України. Forensic art expertise in the criminal justice of Ukraine.

Abstract
У дисертації досліджено процесуальні та організаційні основи судово-мистецтвознавчої експертизи, сформульовано й обґрунтовано низку нових, концептуально важливих для теорії судової експертизи, криміналістики, кримінального процесу та практики досудового розслідування понять, положень і висновків, які розширюють уявлення про сутність судово-мистецтвознавчої експертизи, її місце у класифікаційній системі судових експертиз. Досліджено історичний процес виникнення й становлення судово-мистецтвознавчої експертизи в системі засобів кримінального процесуального доказування встановлено її значення для сучасної практики досудового розслідування й судового розгляду кримінальних справ злочинів, пов’язаних із посяганням на культурні та історичні цінності. Доведено, що розвиток судово-мистецтвознавчої експертизи пов’язаний, по-перше, з розвитком науки мистецтвознавства, формування якої в сучасному вигляді можна віднести до другої половини XIX століття, по-друге, з розвитком науки криміналістики й теорії судової експертизи, по-третє, з переглядом ставлення суспільства до творів мистецтва, які відбувалися в другій половині XX століття, коли цінними стають не тільки дорогоцінні метали, каміння та інші матеріали, з яких вони виготовлені, але і їх власна історична, художня та культурна цінність, і по-четверте, потребами судової практики досліджувати художні твори. Здійснено системний аналіз монографічної, періодичної літератури, дисертаційних фондів, нормативно-правових актів, визначити основні напрями наявних і перспективних наукових досліджень питань судово-мистецтвознавчої експертизи у кримінальному судочинстві України. Оптимізовано понятійно-категоріальний апарат судово-мистецтвознавчої експертизи, зокрема, узагальнено сучасні підходи до розуміння понять «витвори мистецтва», «атрибуція», «експертиза», «судова мистецтвознавча експертиза». Доведено, що сутністю судової-мистецтвознавчої експертизи є проведення дослідження, відповідно до принципів об’єктивності, всебічності й повноти, а також із використанням сучасних досягнень науки й техніки й обґрунтовано, що на відміну від атрибуції (мистецтвознавчого дослідження) того або іншого витвору мистецтва, процес експертного пізнання проводиться з метою суто практичною – встановлення конкретних фактичних обставин за кримінальним провадженням. Удосконалено визначення змісту судово-мистецтвознавчої експертизи як дослідження власних (невід’ємних) суттєвих родових та видових усталених ознак предметів мистецтва та архітектури, що мають потенційно фактичний характер, які сприяють визначенню історико-культурного й художнього статусу об’єкта судово-мистецтвознавчої експертизи з метою встановлення фактичного зв’язку виявлених ознак з досліджуваними обставинами кримінального провадження. Визначено, що предметом мистецтвознавчої експертизи є фактичні дані, які мають значення для кримінального провадження, і пов’язані з встановленням культурної, історико-культурної цінності та матеріальної вартості мистецького твору, відповідності його змісту та ідейного спрямування встановленим нормам суспільної моралі. Окреслені головні завдання судово-мистецтвознавчої експертиз, а саме: проведення атрибуції твору; визначення художнього рівня, історичного значення, культурної цінності та стану твору; встановлення автентичності об’єкта; визначення якісних змін, що відбувалися з об’єктом у процесі його використання: встановлення факту реставраційних втручань, довільних вилучень (втрат), доповнень, інших переробок, яких зазнав об’єкт; визначення вартості твору; визначення факту відповідності продукції вимогам законодавства про захист суспільної моралі. Доведено, що до числа об’єктів судово-мистецтвознавчої експертизи належать предмети антикваріату та твори мистецтва, а саме: монументального та станкового живопису, графіки, декоративно-ужиткового мистецтва, пам’ятки архітектури, скульптури, дрібної пластики, музичні інструменти, нотна література; друкована продукція, аудіо- та відеозаписи, фотографія. Удосконалено розуміння того, що судово-мистецтвознавча експертиза як клас у системі судових експертиз новий, який тільки почав формуватися, він поділяється на два основних роди: судово-мистецтвознавча експертиза творів мистецтва та судово-психолого-мистецтвознавча експертиза; перший рід займається дослідженням об’єктів з метою визначення їх історичної, наукової чи культурної цінності; другий рід займається дослідженням кіно-, відео-, іншої друкованої продукції та інших носіїв інформації, з метою віднесення їх до категорії порнографічної продукції і продукції, яка пропагує культ жорстокості і насилля. Розкрито особливості процесуального порядку призначення й проведення судово-мистецтвознавчої експертизи й організацію проведення судово-мистецтвознавчих експертиз в державних експертних установах України і окремими судовими експертами-мистецтвознавцями. Виокремлено й охарактеризовано проблемні аспекти залучення експерта для проведення судово-мистецтвознавчої експертизи в кримінальному судочинстві. Обґрунтовано, що діагностичні судові мистецтвознавчі експертизи є більш складним видом судової мистецтвознавчої експертизи з: виявлення механізму події; визначення часу, способу і послідовності здійснення дій, подій, виявлення причинно-наслідкових зв’язків між часом, способом і послідовністю дій (способом зіставлення версії з матеріальними носіями інформації); природи, якісних характеристик об’єктів; виявлення властивостей і ознак, що не піддаються безпосередньому сприйняттю.
Description
Keywords
кримінальне провадження, призначення експертизи, експерт, судова експертиза, судово-мистецтвознавча експертиза, культурні цінності, criminal proceeding, enquiry commissioning, expert, forensic enquiry, fine art forensic enquiry, items of cultural value
Citation
Collections